- Snabbfakta
- Djursamverkan
- Kategori
- Samverkan
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utveckla idéer.., Pröva och ompröva.., Välja handlingsalternativ.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser, Slöjdens uttrycksformer
- Tid
- 10 v.
- Material
- Trä/textil
- Uppgift
Eleverna fick till uppgift att tillverka ett djur (existerande eller fantasi) som innehöll både mjukt och hårt material.
De fick tillbringa tiden efter behov i valfri slöjdsal.
- Förberedelser
Se till att det finns olika material tillgängligt för att ge optimalt utrymme till olika uttryck.
Lindträ är bra för formning av djurkroppar och tovningsmöjligheter var mycket utnyttjat.
Ödla med fångst Fisk Sköldpadda

Fågel Ren Lama
- Elevuppgift
- Djursamverkan
Du får lära dig:
- Hur man kan kombinera olika material i ett uttryck.
- Olika sammansättningar mellan mjukt och hårt och tvärt om.
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer.
- Hur väl och engagerat du prövar dig fram till ett tillfredsställande resultat.
- Hur väl du bidrar till att föreslå handlingsalternativ så att arbetet går framåt.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om arbetsprocessen.
Uppgift:
Du ska tillverka ett djur som ska innehålla både hård som mjukt material. Det behöver inte vara lika mycket av varje
men det du gör i valda material ska innehålla någon teknik och vara av god kvalitet.
Lämplig djurstorlek kan vara ca en A 5 yta.
Du får planera för ett existerande djur eller ett eget fantasidjur och du får göra din egna tolkning av djuret.
Du lägger din tid i den sal där du behöver tiden bäst.
Börja med att skissa på ditt djur och dina olika delar samt vilka material och tekniker du tänker använda dig av.
Avslutningsvis skriver du ett omdöme om ditt processande och resultatet av dina val.

Undervisningsstöd: Djursamverkan
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets – och miljöaspekter
- Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp
Centralt innehåll i årskurs 7-9:
- Metall, textil och trä, deras kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material. Hur material kan kombineras med digital teknik.
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
- Slöjdarbetets olika delar: Idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Undersökande av olika materials form, funktion och konstruktionsmöjligheter.
- Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
När vi började hade vi ingen aning om hur resultatet skulle bli.
Det blev över förväntan med en mängd olika djur och tolkningar!
Utmaningen som hamnade lite i centrum var kroppen och huvudet. Skulle den vara hård eller mjuk?
Valde man en hård kropp/huvud (ofta en bearbetad bit lindträ som är mjukt att forma) var det
relativt lätt att fästa ben, tentakler, öron etc i den. Ville man jobba med en mjuk kropp/huvud så var det klurigare
med att fästa dessa övriga djurdelar. Risken var att de satt löst om delen var hård och kroppen mjuk.
Berätta därför att det finns lösningar men låt eleven först försöka ge egna förslag.
Kan de inte det, föreslå att gömma en bit trä inne i den mjuka kroppen/huvudet och sedan kan man
ta hål i textilen och fästa ev. ben, horn etc. i den.
Utställingen blev riktigt fin!
Extra: Vi ställde även kravet att djuret skulle ha ögon. Detta för att eleverna därefter skulle spela in en kort reflektion
över arbetet på appen"My talking pet" vilket blev kul. Till slut skapade alla varsin qr-kod till varje inspelning så att
de kunde se varandras filmer. Mycket uppskattat!
Lycka till!
Bedömningsmatris: Djursamverkan
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ.
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Välja och.. |
Dessutom kan eleven pröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Dessutom kan eleven pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Dessutom kan eleven systematiskt pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|