- Snabbfakta
- En nyckelförvaring
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- Individuella uppgifter
- Område
- Virka
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 4-5 v.
- Material
- bomullsgarn, akrylgarn
- Uppgift
Här går det ut på att eleven skall lära sig att följa en arbetsbeskrivning samt att träna på tekniken att virka.
Eleven virkar efter beskrivningen en nyckelförvaring och efter avslutat arbete utvärderar eleven genom att skriva
om sin arbetsprocess i en slöjdrapport.
- Förberedelser
Det är bra om eleverna har provat på eller haft genomgång på:
- luftmaskor och fastamaskor
- hur ett virkmönster är uppbygt
- fibern bomull
- val av garn/virknål
- Elevuppgift
- En nyckelförvaring
Du får lära dig:
- Tekniken att virka
- Att följa ett virkmönster
- Om bomullsgarn
- Skriva omdömme om din arbetsprocess
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur väl du kan beskriva arbetsprocessen och dess påverkan på kvaliteten.
Undervisningsstöd: En nyckelförvaring
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Enkla former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Skisser, mönster och arbetsbeskrivningar, hur de kan förstås och följas.
Bra filmer att visa:
Bomull
Virka lekparker (vad man kan göra med tekniken att virka)
Bedömningsmatris: En nyckelförvaring
Formge och.. |
Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Reflektera över.. |
Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|