- Snabbfakta
- En nyckelförvaring
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- Individuella uppgifter
- Område
- Virka
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 4-5 v.
- Material
- bomullsgarn, akrylgarn
- Uppgift
Här går det ut på att eleven skall lära sig att följa en arbetsbeskrivning samt att träna på tekniken att virka.
Eleven virkar efter beskrivningen en nyckelförvaring och efter avslutat arbete utvärderar eleven genom att skriva
om sin arbetsprocess i en slöjdrapport.
- Förberedelser
Det är bra om eleverna har provat på eller haft genomgång på:
- luftmaskor och fastamaskor
- hur ett virkmönster är uppbygt
- fibern bomull
- val av garn/virknål

- Elevuppgift
- En nyckelförvaring
Du får lära dig:
- Tekniken att virka
- Att följa ett virkmönster
- Om bomullsgarn
- Skriva omdömme om din arbetsprocess
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om din arbetsinsats.

Undervisningsstöd: En nyckelförvaring
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
- Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp,
Centralt innehåll
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Några former av hantverkstekniker, till exempel virkning och urholkning. Begrepp som används i samband med de olika teknikerna.
- Två-och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar
- Dokumentation av arbetsprocessen i ord och bild, till exempel i en loggbok
Bra filmer att visa:
Bomull
Virka lekparker (vad man kan göra med tekniken att virka)
Bedömningsmatris: En nyckelförvaring
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|