För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleverna får tillverka en potatissticka som startuppgift.
Därefter kan man låta t.ex. bilder (centralt innehåll) inspirera när en blomskylt och bordsplacering
tillverkas i uppgift 2 och 3.
Metalltråd i olika material med tjockleken 1 mm och 1,5 mm.
Böjtänger, flacktänger, sidavbitare och kraftavbitare.
Rostfri tråd Koppartråd
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift
Du ska få tillverka ett eller flera föremål med tekniken trådslöjd där man böjer metalltråd till olika former eller figurer.
Den här gången ska du få tillverka en potatissticka och ev. en blomsticka eller bordsplaceringsskylt.
Den kan du sedan använda till att känna efter om potatisen är färdig!
Böj i rostfri metalltråd.
Böj så jämnt du kan, lagom långt och så att du får ett bra grepp när du ska hålla i potatisstickan.
Förmågor att utveckla
Centralt innehåll i årskurs 1 - 3
När det gäller metall kan tekniken trådslöjd vara lämplig att introducera i år 3 i en enklare uppgift.
Det finns olika metaller att prata om och dessa tre uppgifter är lämpliga startuppgifter.
Börja dock med att visa eleverna olika metaller som t.ex. koppar, mässing, järntråd som kan vara svartglödgad eller blank.
Fråga barnen vad känner till om dessa metaller? Berätta om tekniken Trådslöjd.
Inspirera eleverna genom att visa olika enklare förslag på vad man kan göra i trådslöjd.
Tillverka t.ex. en potatissticka, bordsplacering eller blomskylt.
Metalltråd i tjockleken 1 mm kan vara lagom för yngre barn. Tjockare tråd (1,5 mm) ger bättre stadga men är svårare att böja. Det passar sig för äldre elever.
Uppgift 1: Potatisstickan kan böjas med böjtänger lite på frihand. Det spelar inte så stor roll så länge som pinnen går bra att hålla i. Vill man stegra svårighetsgraden kan eleven få rita en form först som de sedan ska försöka följa. Fila änden lite spetsig.
Att tänka på: Använd rostfri metalltråd och ha lagom längd på stickan så man inte bränner sig!
Uppgift 2: En blomskylt eller bordsplacering måste planeras. För att ”skylten” ska fastna i metalltråden måste formen vara lämplig för uppgiften. Här bör eleven verkligen utmanas med att först skissa en form som sedan ska följas.
Som jag nämnde i inledningen kan man sedan stegra svårighetsgraden ytterligare i uppgifterna.
Tanken är då att formen på ovan föremål ska utgå ifrån någon berättelse. (centralt innehåll ) I dessa källor ska eleven själv hitta en symbol, tecken som utgångspunkt när man skapar former.
Ett exempel skulle kunna vara att läsa något ifrån stenåldern. Varför inte Barna Hedenhös?
Eleven fångar upp något i berättelsen och designar sitt eget runtecken och motiverar vad det ska symbolisera från berättelsen.
Det kanske kan vara en symbol för hund, varor, båt eller annat som förekommer i sagan.
På så sätt kan man illustrera egna lättare former men man utmanar eleven till att behöva tänka för att koppla en figur/form till en berättelse.
Syftet blir att aktivera elevens fantasi och kreativitet!
Som lärare kan du också ge eget exempel på ett runtecken som du skapade efter att ha läst berättelsen.
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Formge och.. | I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt. |