- Snabbfakta
- Ett land
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Broderi
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utveckla idéer.., Välja handlingsalternativ.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- ca 8-10 v
- Material
- broderigarn, ull och akryl filt, bomullstyg, pärlor och paljetter
- Uppgift
I den här uppgiften skall eleverna välja ett land, inspireras av det och i form av ett borderi/yllebroderi/broderi med applicationer illustrera landet genom att tillverka en kudde eller en väggbonad. Eleverna kommer även att med ord och bild beskriva sin inspiration.
- Förberedelser
Handla in broderigarner, broderinålar, pärlor, paljetter, Akryl/ullfilt mm.
- Elevuppgift
- Ett land
Du får lära dig:
- Broderistygn
- Om yllebroderi
- Hur man skriver ett resonemang
- Göra en moodboard/ett collage
- Slöjdspecifika ord och begrepp
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan utveckla idéer utifrån inspirationskällor
- Hur väl du bidrar till att arbetsprocessen går framåt.
- Hur väl du kan resonera om arbetsprocessen, resultatet, kvaliteten, uttrycket och miljön.
Uppgift:
Ni kommer att välja ett land, Sverige, Japan, Brasilien eller Tanzania. Er uppgift blir att med hjälp av tekniken broderi med applicationer
illustrera landet och tillverka en väggbonad eller en kudde.
Ni lämnar in:
- En skiss
- Tre bilder/moodboard som vissar din inspiration med bilder
- En text där ni beskriver er tolkning - "sätt ord på min inspiration"
- Dokumentation av slöjdprocessen
- Er färdiga kudde/väggbonad
Undervisningsstöd: Ett land
Förmågor att utveckla:
-
Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
-
Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
-
Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll årskurs 7-9:
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Utvecklade former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, skapade såväl med som utan digitala verktyg.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning samt reflektion över arbetsprocessen och resultatet. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Hur färg, form och material kan kombineras för att skapa personliga uttryck i egna slöjdföremål.
- Design, mode, konsthantverk och hemslöjd från olika kulturer och tider som inspirationskällor för det egna skapandet.
När jag skapade uppgiften valde jag just dessa länder (Sverige, Brasilien, Tanzania och Japan. )Ni kan dock välja vilka länder ni vill.
Hos mig dokumenterar eleverna sin slöjdprocess på en blogg, men det kan era elever göra muntligt, i en loggbok eller på just det sättet de är vana vid eller som ni vill ha det.
Bedömningsmatris: Ett land
Formge och.. |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|