- Snabbfakta
- Ett land
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Broderi
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och.., Tolka slöjdföremåls.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utveckla idéer.., Välja handlingsalternativ.., Ge omdömen, Tolka uttryck
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser, Slöjdens uttrycksformer
- Tid
- ca 8-10 v
- Material
- broderigarn, ull och akryl filt, bomullstyg, pärlor och paljetter
- Uppgift
I den här uppgiften skall eleverna välja ett land, inspireras av det och i form av ett borderi/yllebroderi/broderi med applicationer tolka landet genom att tillverka en kudde eller en väggbonad. Eleverna kommer även att med ord och bild beskriva sin inspiration.
- Förberedelser
Handla in broderigarner, broderinålar, pärlor, paljetter, Akryl/ullfilt mm.
- Elevuppgift
- Ett land
Du får lära dig:
- Broderistygn
- Om yllebroderi
- Hur man skriver ett resonemang
- Göra en moodboard/ett collage
- Slöjdspecifika ord och begrepp
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer.
- Hur väl du bidrar till att föreslå handlingsalternativ så att arbetet går framåt.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om arbetsprocessen.
- Hur väl du kan tolka ett slöjdföremåls uttryck och resonera kring detta.
Uppgift:
Ni kommer att välja ett land, Sverige, Japan, Brasilien eller Tanzania. Er uppgift blir att med hjälp av tekniken broderi med applicationer
tolka landet och tillverka en väggbonad eller en kudde.
Ni lämnar in:
- En skiss
- Tre bilder/moodboard som vissar din inspiration med bilder
- En text där ni beskriver er tolkning - "sätt ord på min inspiration"
- Dokumentation av slöjdprocessen
- Er färdiga kudde/väggbonad

Undervisningsstöd: Ett land
Förmågor att utveckla:
-
Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
-
Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets - och miljöaspekter,
-
Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp,
-
Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.
Centralt innehåll årskurs 7-9:
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Utvecklade former av hantverkstekniker, till exempel gjutning, vävning och svarvning. Begrepp som används i samband med dessa.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet
- Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
- Slöjd och hantverk i Sverige och andra länder som uttryck för etnisk och kulturell identitet.
När jag skapade uppgiften valde jag just dessa länder (Sverige, Brasilien, Tanzania och Japan. )Ni kan dock välja vilka länder ni vill.
Hos mig dokumenterar eleverna sin slöjdprocess på en blogg, men det kan era elever göra muntligt, i en loggbok eller på just det sättet de är vana vid eller som ni vill ha det.
Bedömningsmatris: Ett land
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ.
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Tolka slöjdföremåls.. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.
|