- Snabbfakta
- Fåglar på en pinne
- Kategori
- Samverkan
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Applikation
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Använda verktyg.., Välja handlingsalternativ.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- 8 veckor
- Material
- Furu, skruvar, centrumtappar och ull för tovning
- Uppgift
Eleverna tillverkar en ram med 4 olika sammansättningstekniker- Bladskarv, slits & tapp, centrumtappning och skruvning.
Arbetsuppgiften är tänkt för att lära ut dessa sammansättningsmetoder som eleverna kan använda sig av i
en mängd olika situationer framöver i Trä- och metallslöjden.
Denna gång fyllde vi ramen med små tovade fåglar med det kan givetvis varieras med lite fantasi!
Eleverna tovar sina fåglar i textilslöjden, eller i Trä- & metallslöjden, och hämtar varsin kvist i naturen till sittpinne.
- Förberedelser
Furustavar med våra mått är 220 x 30 x 25
Ha ull och såpa på plats för tovning av fåglarna.Tillgång till tunna kvistar eller rundstavar.
Limpistoler och limstift och tavelhängare
. 
- Elevuppgift
- Fåglar på en pinne
Du kommer att få lära dig:
- 4 olika sammansättningtekniker i trä
- Flera olika, och förhoppningsvis, nya verktyg
- Tovning
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Du ska få tillverka en ram i trä med en gren rakt igenom ramen. På grenen ska du få placera fåglar
som du tovar i textilslöjden eller kanske i Trä- och metallslöjden.
Du kommer att få lära dig 4 olika sammansättningar i trä. En i varje hörn.
Det gäller Bladning, slits & tapp, centrumtappning och skruvning.
Du kommer att få använda verktyg som stålskala, geringsåg, strykmått, hyvel, stämjärn och skruvdragare bl.a.
och även lära dig den textila tekniken att tova.

Undervisningsstöd: Fåglar på en pinne
Jag delade ut två färdighyvlade lister på 440 mm x 30 x 25 mm. till varje elev. Jag lät dem sedan mäta och i geringsågen kapa upp listerna till 4 st. bitar á 220 mm.
Nu kan du som lärare titta på filmen inför momenten att utföra bladskarv, slits med tapp, skruvning och centrumtappning
Lite klurigt var det att borra hål för sittpinnarna om eleven ville ha den fastsatt lite snett. Detta måste dessutom göras innan man sätter ihop ramdelarna och görs lättast av dig som lärare med en skruvdragare.OBS! Borra inte helt igenom!
Glöm inte att slipa kanterna mjuka innan sammansättning.
Se filmen för övrigt stöd.
Bedömningsmatris: Fåglar på en pinne
Formge och.. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|