- Snabbfakta
- Första mötet med slöjden åk 7-9
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- Individuella uppgifter
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Formge och.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utveckla idéer..
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- ca 6-8 v.
- Material
- Bomullstyg, textilfärg mm
- Uppgift
Detta kan vara en bra startuppgift för de nyanlända barn som kommer till skolan.
Man kan här testa av deras kunskaper lite så att man vet vart de befinner sig i ämnet slöjd.
Här testar ni av:
- Rita en skiss
- Göra ett mönster
- Följa en beskrivning
- Lära sig redsak/material/verktyg
- Symaskinen
- Tekniken textiltryck med schablon
- Förberedelser
Det är bra om man har tillgång till en dator eller en surfplatta så eleven lätt kan använda bildstödet, Lexin.
Glöm inte skriva ut uppgiftsbeskrivning och arbetsbeskrivning som ni hittar här till vänster på det språk eleven talar.
- Elevuppgift
- Första mötet med slöjden åk 7-9
Du får lära dig:
- Vad en skiss är och vad som skall finnas med på en sådan
- Göra mönster
- Klippa ut i tyg
- Att sy på symaskinen
- Tekniken textiltryck med schablon
- Olika namn på redskap, verktyg, material och tekniker
- Hur en slöjdprocess ser ut och vad det är
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan utveckla idéer utifrån inspirationskällor
Uppgift:
Du ska få framställa en tygkasse med ett mönster på som du själv väljer. Ett bra mått på mönstret kan vara 40x50cm.
När du har valt- och klippt ut alla delarna i tyg ska du göra sitt textila tryck innan du syr i hop kassen.
Tillverka en schablon i vanligt kopieringspapper och klipp ut schablonen med en broderisax.
Motivet ritar du själv eller skriver ut en bild från nätet.
Undervisningsstöd: Första mötet med slöjden åk 7-9
Förmågor:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
Centralt innehåll:
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, skapade såväl med som utan digitala verktyg.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning samt reflektion över arbetsprocessen och resultatet. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Hur färg, form och material kan kombineras för att skapa personliga uttryck i egna slöjdföremål.
Mönstret till kassen ritar eleven själv efter önskad storlek. (Ett bra mått är 40x50cm). När eleven har klippt ut alla delarna i tyg låter jag eleven göra sitt textila tryck innan han/hon syr i hop kassen. Jag låter eleven göra en schablon i vanligt kopieringspapper och klipper ut schablonen med en broderisax. Motivet ritar eleven själv eller skriver ut en bild från nätet.
Här hittar ni material som är översatt:
Slöjdprocessen
Lexin (bildstöd på olika språk)
Textilt tryck med schablon
Bedömningsmatris: Första mötet med slöjden åk 7-9
Formge och.. |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|