- Snabbfakta
- Första mötet med slöjden åk 7-9
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- Individuella uppgifter
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utveckla idéer..
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser, Slöjdens uttrycksformer
- Tid
- ca 6-8 v.
- Material
- Bomullstyg, textilfärg mm
- Uppgift
Detta kan vara en bra startuppgift för de nyanlända barn som kommer till skolan.
Man kan här testa av deras kunskaper lite så att man vet vart de befinner sig i ämnet slöjd.
Här testar ni av:
- Rita en skiss
- Göra ett mönster
- Följa en beskrivning
- Lära sig redsak/material/verktyg
- Symaskinen
- Tekniken textiltryck med schablon
- Förberedelser
Det är bra om man har tillgång till en dator eller en surfplatta så eleven lätt kan använda bildstödet, Lexin.
Glöm inte skriva ut uppgiftsbeskrivning och arbetsbeskrivning som ni hittar här till vänster på det språk eleven talar.

- Elevuppgift
- Första mötet med slöjden åk 7-9
Du får lära dig:
- Vad en skiss är och vad som skall finnas med på en sådan
- Göra mönster
- Klippa ut i tyg
- Att sy på symaskinen
- Tekniken textiltryck med schablon
- Olika namn på redskap, verktyg, material och tekniker
- Hur en slöjdprocess ser ut och vad det är
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete
- Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer
Uppgift:
Du ska få framställa en tygkasse med ett mönster på som du själv väljer. Ett bra mått på mönstret kan vara 40x50cm.
När du har valt- och klippt ut alla delarna i tyg ska du göra sitt textila tryck innan du syr i hop kassen.
Tillverka en schablon i vanligt kopieringspapper och klipp ut schablonen med en broderisax.
Motivet ritar du själv eller skriver ut en bild från nätet.

Undervisningsstöd: Första mötet med slöjden åk 7-9
Förmågor:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter
Centralt innehåll:
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i
arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
Mönstret till kassen ritar eleven själv efter önskad storlek. (Ett bra mått är 40x50cm). När eleven har klippt ut alla delarna i tyg låter jag eleven göra sitt textila tryck innan han/hon syr i hop kassen. Jag låter eleven göra en schablon i vanligt kopieringspapper och klipper ut schablonen med en broderisax. Motivet ritar eleven själv eller skriver ut en bild från nätet.
Här hittar ni material som är översatt:
Slöjdprocessen
Lexin (bildstöd på olika språk)
Textilt tryck med schablon
Bedömningsmatris: Första mötet med slöjden åk 7-9
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ.
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|