- Snabbfakta
- Fanérklocka
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- Individuella uppgifter
- Område
- Svepteknik
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över..
- Betygskriterier
- Använda verktyg.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 4-5 v.
- Material
- 2-3 mm fanér
- Uppgift
Med traditionell svepteknik tillverkas en spännande klocka!
- Förberedelser
2-3 mm fanér i något träslag. Gärna björkrot 2-3 mm.
Urverk och svepmallar samt ett tråg eller liknande för att basa träet.
Följ idébladet!
- Elevuppgift
- Fanérklocka
Du får lära dig:
- En annorlunda teknik - Svepteknik
- Att sy med björkrot
Du kommer att bedömas i:
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan resonera om arbetsprocessen, resultatet, kvaliteten, uttrycket och miljön.
Uppgift:
Du ska välja en form av de svepmallar som erbjuds för att tillverka en fanérklocka.
Följ sedan idébladet som stöd. Försök att själv utforma klockans bottenplatta.
Undervisningsstöd: Fanérklocka
Av de urverk jag använt genom åren så ska mittenhålet borras med ett 10,5 mm borr.
Erbjud inte alltför små svepmallar då fanéret är svårare att böja om radien är liten.
Det svåraste kan sedan vara att få tag i björkrot!
Bedömningsmatris: Fanérklocka
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|