- Snabbfakta
- Fanérklocka
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- Individuella uppgifter
- Område
- Svepteknik
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och..
- Kunskapskrav
- Använda verktyg.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 4-5 v.
- Material
- 2-3 mm fanér
- Uppgift
Med traditionell svepteknik tillverkas en spännande klocka!
- Förberedelser
2-3 mm fanér i något träslag. Gärna björkrot 2-3 mm.
Urverk och svepmallar samt ett tråg eller liknande för att basa träet.
Följ idébladet!

- Elevuppgift
- Fanérklocka
Du får lära dig:
- En annorlunda teknik - Svepteknik
- Att sy med björkrot
Du kommer att bedömas i:
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om arbetsprocessen
Uppgift:
Du ska välja en form av de svepmallar som erbjuds för att tillverka en fanérklocka.
Följ sedan idébladet som stöd. Försök att själv utforma klockans bottenplatta.

Undervisningsstöd: Fanérklocka
Av de urverk jag använt genom åren så ska mittenhålet borras med ett 10,5 mm borr.
Erbjud inte alltför små svepmallar då fanéret är svårare att böja om radien är liten.
Det svåraste kan sedan vara att få tag i björkrot!
Bedömningsmatris: Fanérklocka
Formge och.. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|