För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Med traditionell svepteknik tillverkas en spännande klocka!
2-3 mm fanér i något träslag. Gärna björkrot 2-3 mm.
Urverk och svepmallar samt ett tråg eller liknande för att basa träet.
Följ idébladet!
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Du ska välja en form av de svepmallar som erbjuds för att tillverka en fanérklocka.
Följ sedan idébladet som stöd. Försök att själv utforma klockans bottenplatta.
Av de urverk jag använt genom åren så ska mittenhålet borras med ett 10,5 mm borr.
Erbjud inte alltför små svepmallar då fanéret är svårare att böja om radien är liten.
Det svåraste kan sedan vara att få tag i björkrot!
Kunskapskrav | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision. |
Analysera och.. | Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |