- Snabbfakta
- Filtisar - min förebild
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Formge och.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Välja handlingsalternativ..
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- ca 5-6 v.
- Material
- Filttyg, pärlor, knappar, bomullsgarn mm.
- Uppgift
Denna uppgift går ut på att låta eleverna arbeta med sin fantasi och göra små filtisar. Eleverna skall inspireras av sina förebilder i livet och deras egenskaper. Låt eleverna göra en mindmap över sina förebilder och deras egenskaper innan de börjar skissa.
De skall sedan formge och framställa sina filtfigurer.
- Förberedelser
Det är bra om man går igenom:
- Olika handstygn
- Hur man klistrar fast saker på tyg
- Hur man tänker när man gör sina mallar/mönster
- Vad man skall tänka på när man klipper till sina delar i filttyg
- Vad som skall vara med på redovisningen
Inhandla:
- Filttyg
- Olika band
- Bomullsgarn (broderigarn)
- Sytråd
- Spetsiga broderinålar
- Knappar
- Pärlor
- Elevuppgift
- Filtisar - min förebild
Du får lära dig:
- Materialkunskap om filttyg
- Hur man gör en mindmap
- Skissteknik
- Olika handstygn
- Hur man tar ut mallar/mönster till sin filtis
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur väl du bidrar till att arbetsprocessen går framåt.
Uppgift:
Ni skall formge och framställa en filtis där ni inspireras av era förebilder och deras egenskaper. Vi skall arbeta i materialet filttyg och lära oss handsömnad. Vi kommer att arbeta med olika textila material. När filtisen är färdig skall ni redovisa ert arbete muntligt.
Undervisningsstöd: Filtisar - min förebild
Förmågor:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll:
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Enkla former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Skisser, mönster och arbetsbeskrivningar, hur de kan förstås och följas.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och reflektion över arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
- Hantverk och slöjdtraditioner från olika kulturer som inspirationskällor för det egna skapandet.
Denna uppgift går ut på att låta eleverna arbeta med sin fantasi och göra små filtisar. Eleverna skall inspireras av sina förebilder i livet och deras egenskaper. Låt eleverna göra en mainmap över sina förebilder och deras egenskaper innan de börjar skissa. De skall sedan formge och framttälla sina filtfigurer. De kommer att arbeta med:
- Mindmap
- Skissteknik
- Mönsterkonstruktion (utforma mallar)
- Välja material
- Tillverka sina filtisar
- Redovisa muntligt om sina filtisar
Lektionsplanering
v.1
|
Introduktion av uppgiften – vad är en förebild är och vad är egenskaper!
Börja göra en mindmap och börja skissa
|
v.2
|
Introduktion Hur tar man ut mallar/mönster till sin figurer?
Hur klipper man ut delarna i filttyg?
|
v.3
|
Introduktion Vilka stygn skall jag sy med?
|
v.4
|
Arbeta
|
v.5
|
Arbeta
|
v.6
|
Introduktion Vad skall finnas med på min redovisning?
Redovisa!
|
Bedömningsmatris: Filtisar - min förebild
Formge och.. |
Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|