- Snabbfakta
- Filtisar - min förebild
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Utveckla idéer.., Välja handlingsalternativ..
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser, Slöjdens uttrycksformer
- Tid
- ca 5-6 v.
- Material
- Filttyg, pärlor, knappar, bomullsgarn mm.
- Uppgift
Denna uppgift går ut på att låta eleverna arbeta med sin fantasi och göra små filtisar. Eleverna skall inspireras av sina förebilder i livet och deras egenskaper. Låt eleverna göra en mindmap över sina förebilder och deras egenskaper innan de börjar skissa.
De skall sedan formge och framställa sina filtfigurer.
- Förberedelser
Det är bra om man går igenom:
- Olika handstygn
- Hur man klistrar fast saker på tyg
- Hur man tänker när man gör sina mallar/mönster
- Vad man skall tänka på när man klipper till sina delar i filttyg
- Vad som skall vara med på redovisningen
Inhandla:
- Filttyg
- Olika band
- Bomullsgarn (broderigarn)
- Sytråd
- Spetsiga broderinålar
- Knappar
- Pärlor

- Elevuppgift
- Filtisar - min förebild
Du får lära dig:
- Materialkunskap om filttyg
- Hur man gör en mindmap
- Skissteknik
- Olika handstygn
- Hur man tar ut mallar/mönster till sin filtis
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer.
- Hur väl du bidrar till att föreslå handlingsalternativ så att arbetet går framåt.
Uppgift:
Ni skall formge och framställa en filtis där ni inspireras av era förebilder och deras egenskaper. Vi skall arbeta i materialet filttyg och lära oss handsömnad. Vi kommer att arbeta med olika textila material. När filtisen är färdig skall ni redovisa ert arbete muntligt.

Undervisningsstöd: Filtisar - min förebild
Förmågor:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets - och miljöaspekter,
- Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp,
- Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.
Centralt innehåll:
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Några former av hantverkstekniker, till exempel virkning och urholkning. Begrepp som används i samband med de olika teknikerna.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg. Hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering av arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
- Hantverk och slöjdtraditioner från olika kulturer som inspirationskällor och förebilder för egna idéer och skapande.
Denna uppgift går ut på att låta eleverna arbeta med sin fantasi och göra små filtisar. Eleverna skall inspireras av sina förebilder i livet och deras egenskaper. Låt eleverna göra en mainmap över sina förebilder och deras egenskaper innan de börjar skissa. De skall sedan formge och framttälla sina filtfigurer. De kommer att arbeta med:
- Mindmap
- Skissteknik
- Mönsterkonstruktion (utforma mallar)
- Välja material
- Tillverka sina filtisar
- Redovisa muntligt om sina filtisar
Lektionsplanering
v.1
|
Introduktion av uppgiften – vad är en förebild är och vad är egenskaper!
Börja göra en mindmap och börja skissa
|
v.2
|
Introduktion Hur tar man ut mallar/mönster till sin figurer?
Hur klipper man ut delarna i filttyg?
|
v.3
|
Introduktion Vilka stygn skall jag sy med?
|
v.4
|
Arbeta
|
v.5
|
Arbeta
|
v.6
|
Introduktion Vad skall finnas med på min redovisning?
Redovisa!
|
Bedömningsmatris: Filtisar - min förebild
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|