För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleven får tillverka en konsol i metall och trä tillsammans med en flagga i textilt material. Temat är Mode och Trender, och man kan uttrycka sig genom kopplingar till exempelvis egna erfarenheter eller till en trend i form och färg från en tidsepok.
Förslag: Flaggan ska hänga utanför en klädesbutik. Kanske existerade butiken vid en viss tid under 1900 talet. (eller i framtiden?)
Obs! Temat kan givetvis variera inom en mängd olika områden. (Ett exempel kan vara "Symboler")
En del material i metall måste finnas tillgängligt. (se idéblad)
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Du får tillverka en flagg med konsol (hållare på vägg) som ska sitta utanför en klädesbutik.
Du kommer att få instruktioner i hur man bearbetar metallkonstruktionen och sammansättning av metalldelarna.
I själva flaggan (och ev. i träkonsolen) ska du själv skapa ett uttryck som blir så tydligt som möjligt.
Temat är mode och trender! Du väljer en tidsepok under 1900-talet, dess trend/mode och illustrerar det i
material och uttryck i symboler, tekniker, färger och former.
Förslagsvis i flaggan men kanske även i träkonsolen?
Du kommer sedan att få redovisa dina val och motivera dessa.
Förmågor att utveckla
Centralt innehåll i årskurs 7-9
Tanken är att eleven arbetar i båda slöjdarterna och arbetet kan säkert ta upp till en termin beroende på elevens kunnande såklart.
I det ”hårda” slöjdandet är det mestadels en fråga om att lära sig några nya tekniker och att arbeta i metall.
Här får eleven pröva på att borra, bocka och bl.a. löda i metall.
Själva lödningen går bra att instruera i grupp så att de själva sedan kan utföra den.
Bäst är om man har tillgång till en gasolbrännare. Det finns ofta små gasolbrännare som är lätta och säkra att hantera i de flesta NO salar.
Har man bara filat underdelen på röret jämnt så är lödningen relativt okomplicerad.
Ytterligare stöd till detta finns i idébladet.
I det textila arbetet handlar det om att tillverka själva flaggan. Här finns möjlighet för eleverna att påverka projektets uttryck.
Utifrån ett valt tema kan eleverna arbeta med symboler, färg, form och material på ett kreativt sätt.
Lämpliga tekniker är lappteknik och applikation. Ett tips är att låta eleverna testa båda teknikerna i en ”workshop” under ett lektionstillfälle innan de formger sin egen flagga. De har då färska kunskaper i teknikerna och känner till var svårigheterna ligger. Eleverna får på så sätt möjlighet att arbeta mer självständigt under formgivningen och framställandet av sin flagga.
Kunskapskrav | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ. |
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ. |
Formge och.. | I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision. |
Välja och.. | Dessutom kan eleven pröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Dessutom kan eleven pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Dessutom kan eleven systematiskt pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |
Analysera och.. | Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |
Tolka slöjdföremåls.. | Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer. |