- Snabbfakta
- Flaggor som inspiration
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Lappteknik
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Välja handlingsalternativ.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- ca 9 .v
- Material
- Bomullstyg
- Uppgift
Eleverna skall välja en flagga från ett valfritt land och inspireras av färgerna i flaggan.
Därefter skall de arbeta med tekniken lappteknik och väljer vilket mönster de vill följa följa.
Eleverna syr valfritt slöjdföremål i lappteknik och efter arbetets gång skall de hålla en muntlig redovisning för gruppen om deras arbetsprocess samt utvärdera arbetet. Det finns givna reflektionsfrågor som eleverna kan utgå från.
![](https://idegalleriet.blob.core.windows.net/image/tx-bild-flagga2_2022-08-05_125642)
![](https://idegalleriet.blob.core.windows.net/image/tx-bild-flagga3_2022-08-05_125716)
![](https://idegalleriet.blob.core.windows.net/image/tx-bild-flaggor1_2022-08-05_125626)
- Förberedelser
Material:
- Olika bomullstyger
- Bomullstyger från spilllådan.
- Vadd till att stoppa kuddar med
- Quiltvadd om eleverna vill göra lapptecken/sitsar till stolar mm.
- Elevuppgift
- Flaggor som inspiration
Du får lära dig:
- Historia om lappteknik
- Skissteknik – vad skall vara med på en skiss
- Hur man syr lappteknik
- Färglära
- Vad man skall tänka på när man klipper ut tyger
- Att tänka på när man redovisar något muntligt
- Materialkunskap - Bomull
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur väl du bidrar till att arbetsprocessen går framåt.
- Hur väl du kan beskriva arbetsprocessen och dess påverkan på kvaliteten.
Uppgift:
Ni skall välja en flagga från ett valfritt land och inspireras av färgerna i flaggan.
Därefter skall ni arbeta med tekniken lappteknik där ni väljer vilket mönster ni vill följa.
Ni syr valfritt slöjdföremål i lappteknik och efter arbetets gång skall ni hålla en muntlig redovisning för era klasskamrater om er arbetsprocess och om ert val av flagga. Ni får färdiga reflektionsfrågor att utgå ifrån.
![](https://idegalleriet.blob.core.windows.net/image/tx-bild-flagga2_2022-08-05_125642)
![](https://idegalleriet.blob.core.windows.net/image/tx-bild-flagga3_2022-08-05_125716)
![](https://idegalleriet.blob.core.windows.net/image/tx-bild-flaggor1_2022-08-05_125626)
Undervisningsstöd: Flaggor som inspiration
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll för årskurs 4-6:
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Enkla former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Skisser, mönster och arbetsbeskrivningar, hur de kan förstås och följas.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och reflektion över arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
- Undersökande av olika materials egenskaper och användbarhet i det egna slöjdarbetet.
- Hantverk och slöjdtraditioner från olika kulturer som inspirationskällor för det egna skapandet.
- Hur färg, form och material bidrar till olika uttryck hos slöjdföremål.
I uppgiften går vi igenom följande:
- Lappteknikens historia
- Skissteknik – vad skall vara med på en skiss?
- Hur man syr lappteknik
- Färglära
- Vad man skall tänka på när man klipper ut tyger
- Att tänka på när man redovisar något muntligt
- Materialkunskap - Bomull
Jag som lärare vill ha in följande:
- Bild på vald flagga
- Skiss på lapptekniken
- Slöjdföremålet
- Muntlig redovisning av ert arbete utifrån färdiga frågor
Planering
v.1
|
Uppstart/genomgång av uppgiften – val av flagga –skiss - val av lappteknik
Avsluta med - Klura ut lapptekniks mönster
|
v.2
|
Genomgång – utklipp av tyg
Leta material – klipp till
|
v.3
|
Genomgång av Färglära
Börja sy
|
v.4
|
Sy
|
v.5
|
Sy
|
v.6
|
Genomgång av materialet bomull
|
v.7
|
Sy
|
v.8
|
Sy – stoppa – sy för hand
|
v.9
|
Redovisning muntligt för klassen
|
Bedömningsmatris: Flaggor som inspiration
Formge och.. |
Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Reflektera över.. |
Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|