- Snabbfakta
- Flaggor som inspiration
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Lappteknik
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Utveckla idéer.., Välja handlingsalternativ.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser, Slöjdens uttrycksformer
- Tid
- ca 9 .v
- Material
- Bomullstyg
- Uppgift
Eleverna skall välja en flagga från ett valfritt land och inspireras av färgerna i flaggan.
Därefter skall de arbeta med tekniken lappteknik och väljer vilket mönster de vill följa följa.
Eleverna syr valfritt slöjdföremål i lappteknik och efter arbetets gång skall de hålla en muntlig redovisning för gruppen om deras arbetsprocess samt utvärdera arbetet. Det finns givna reflektionsfrågor som eleverna kan utgå från.
- Förberedelser
Materialinköp:
- Olika bomullstyger
- Bomullstyger från spilllådan.
- Vadd till att stoppa kuddar med
- Quiltvadd om eleverna vill göra lapptecken/sitsar till stolar mm.
- Elevuppgift
- Flaggor som inspiration
Du får lära dig:
- Historia om lappteknik
- Skissteknik – vad skall vara med på en skiss
- Hur man syr lappteknik
- Färglära
- Vad man skall tänka på när man klipper ut tyger
- Att tänka på när man redovisar något muntligt
- Materialkunskap - Bomull
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer.
- Hur väl du bidrar till att föreslå handlingsalternativ så att arbetet går framåt.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om din arbetsinsats.
Uppgift:
Ni skall välja en flagga från ett valfritt land och inspireras av färgerna i flaggan.
Därefter skall ni arbeta med tekniken lappteknik där ni väljer vilket mönster ni vill följa.
Ni syr valfritt slöjdföremål i lappteknik och efter arbetets gång skall ni hålla en muntlig redovisning för era klasskamrater om er arbetsprocess och om ert val av flagga. Ni får färdiga reflektionsfrågor att utgå ifrån.
Undervisningsstöd: Flaggor som inspiration
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,
- Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och
- Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.
Centralt innehåll för årskurs 4-6:
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Några former av hantverkstekniker, till exempel virkning och urholkning. Begrepp som används i samband med de olika teknikerna.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg. Hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering av arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
- Undersökande av olika materials och hantverksteknikers möjligheter.
- Hantverk och slöjdtraditioner från olika kulturer som inspirationskällor och förebilder för egna idéer och skapande.
- Hur olika kombinationer av färg, form och material påverkar slöjdföremåls estetiska uttryck
I uppgiften går vi igenom följande:
- Lappteknikens historia
- Skissteknik – vad skall vara med på en skiss?
- Hur man syr lappteknik
- Färglära
- Vad man skall tänka på när man klipper ut tyger
- Att tänka på när man redovisar något muntligt
- Materialkunskap - Bomull
Jag som lärare vill ha in följande:
- Bild på vald flagga
- Skiss på lapptekniken
- Slöjdföremålet
- Muntlig redovisning av ert arbete utifrån färdiga frågor
Planering
v.1
|
Uppstart/genomgång av uppgiften – val av flagga –skiss - val av lappteknik
Avsluta med - Klura ut lapptekniks mönster
|
v.2
|
Genomgång – utklipp av tyg
Leta material – klipp till
|
v.3
|
Genomgång av Färglära
Börja sy
|
v.4
|
Sy
|
v.5
|
Sy
|
v.6
|
Genomgång av materialet bomull
|
v.7
|
Sy
|
v.8
|
Sy – stoppa – sy för hand
|
v.9
|
Redovisning muntligt för klassen
|
Bedömningsmatris: Flaggor som inspiration
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|