För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleverna skall välja en flagga från ett valfritt land och inspireras av färgerna i flaggan.
Därefter skall de arbeta med tekniken lappteknik och väljer vilket mönster de vill följa följa.
Eleverna syr valfritt slöjdföremål i lappteknik och efter arbetets gång skall de hålla en muntlig redovisning för gruppen om deras arbetsprocess samt utvärdera arbetet. Det finns givna reflektionsfrågor som eleverna kan utgå från.
Materialinköp:
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Ni skall välja en flagga från ett valfritt land och inspireras av färgerna i flaggan.
Därefter skall ni arbeta med tekniken lappteknik där ni väljer vilket mönster ni vill följa.
Ni syr valfritt slöjdföremål i lappteknik och efter arbetets gång skall ni hålla en muntlig redovisning för era klasskamrater om er arbetsprocess och om ert val av flagga. Ni får färdiga reflektionsfrågor att utgå ifrån.
Förmågor att utveckla:
Centralt innehåll för årskurs 4-6:
I uppgiften går vi igenom följande:
Jag som lärare vill ha in följande:
Planering
v.1 |
Uppstart/genomgång av uppgiften – val av flagga –skiss - val av lappteknik |
v.2 |
Genomgång – utklipp av tyg Leta material – klipp till |
v.3 |
Genomgång av Färglära Börja sy |
v.4 |
Sy |
v.5 |
Sy |
v.6 |
Genomgång av materialet bomull |
v.7 |
Sy |
v.8 |
Sy – stoppa – sy för hand |
v.9 |
Redovisning muntligt för klassen |
Kunskapskrav | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Välja och.. | Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |
Analysera och.. | Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |