- Snabbfakta
- Formge till ett barnrum
- Kategori
- Samverkan
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- Individuella uppgifter
- Område
- Idéutveckling
- Förmåga
- Välja och..
- Kunskapskrav
- Utifrån syftet.., Utveckla idéer..
- Centralt innehåll
- Slöjdens arbetsprocesser, Slöjdens uttrycksformer
- Tid
- En lektion
- Material
- Papper, penna, färgpennor
- Uppgift
Uppgiften är en idéutvecklingsuppgift där eleverna ska, utifrån inspiration från fotot nedan, formge ett slöjdföremål som skulle kunna passa i ett barnrum.
Föremålet ska alltså inte tillverkas utan bara formges/designas.
Ex. Tändsticksasken som inspiration - En avlång kudde som har formen av en tändsticka. Applikation på baksidan är de tre stjärnorna.
Eleverna ska utförligt sätta ord på sin ide och motivera sina val av material och tekniker utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter.
- Förberedelser
Prata om vad skissen har för syfte och vad skissen skall innehålla.

- Elevuppgift
- Formge till ett barnrum
Du får lära dig:
- Att hämta inspiration och använda det i dina idéer
- Sätta ord på dina idéer
- Motivera olika val av material och tekniker utifrån ett syfte
Du kommer att bedömas i:
- Hur du motiverar dina val av av material och tekniker utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter.
- Hur du bidrar till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
Uppgift
Din uppgift är att designa något som skulle passa i ett barnrum. Du ska alltså rita en skiss och ta inspiration av något från fotot här nere.
Tänk på att skissen måste vara tydlig och på skissen skall du ha med följande:
- Föremålet
- Vilka mått föremålet har
- Vilka material föremålet är tillverkat i
- Vilken slöjdteknik föremålet är tillverkad med
När du har ritat en skiss vill jag att du fotograferar skissen och lägger in i ett dokument samt svarar på följande frågor utförligt:
- Vad i bilden har du inspirerats av och varför?
- Beskriv din idé till barnrummet (sälj in ditt föremål)
- Varför passar just ditt föremål i ett barnrum?
- Varför har du valt att använda just det materialet och den tekniken i ditt föremål??

Undervisningsstöd: Formge till ett barnrum
Förmågor att utveckla
- formge föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
- välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,
Centralt innehåll i årskurs 7-9
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg.
Hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
- Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
Bedömningsmatris: Formge till ett barnrum
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|