För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Uppgiften är en idéutvecklingsuppgift där eleverna ska, utifrån inspiration från fotot nedan, formge ett slöjdföremål som skulle kunna passa i ett barnrum.
Föremålet ska alltså inte tillverkas utan bara formges/designas.
Ex. Tändsticksasken som inspiration - En avlång kudde som har formen av en tändsticka. Applikation på baksidan är de tre stjärnorna.
Eleverna ska utförligt sätta ord på sin ide och motivera sina val av material och tekniker utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter.
Prata om vad en skiss är och vad den har för syfte och vad den skall innehålla.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift
Din uppgift är att designa något som skulle passa i ett barnrum. Du ska alltså rita en skiss och ta inspiration av något från fotot här nere.
Tänk på att skissen måste vara tydlig och på skissen skall du ha med följande:
När du har ritat en skiss vill jag att du fotograferar skissen och lägger in i ett dokument samt svarar på följande frågor utförligt:
Förmågor att utveckla
Centralt innehåll i årskurs 7-9
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Välja och.. | Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val. |
Välja och.. | Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor. |
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor. |
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor. |