För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Uppgiften går ut på att eleverna får en inblick hur vi bidrar till att vår jord försämras samt att de även kommer att få återskapa ett slöjdföremål av gamla jeans. Eleverna får undervisning om modevärdens baksida, som handlar om hur olika arbetare har det i andra delar av världen där klädindustrin är som störst. Vi kommer att diskutera vad vi som konsumenter kan göra för att bidra till en bättre arbetsmiljö för arbetarna samt om hur klädernas produktionskedja ser ut.
Vad kan vi göra för att kläderna kan få en längre livstid?
Det är bra om eleverna, till första lektionen, tar med sig gamla jeans som ändå skall slängas. Jag brukar även mejla ut till all personal på skolan och fråga om de skulle vilja skänka sina kasserade gamla jeans till detta projekt.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Ni kommer att få en inblick i hur vi bidrar till att vår jord försämras. Ni får lära er om hur arbetare som syr våra kläder har det i andra delar av världen där klädindustrin är som störst. Vi kommer att diskutera vad vi som konsumenter kan göra för att bidra till en bättre arbetsmiljö för arbetarna samt om hur klädernas produktionskedja ser ut. Vi kommer även prata om hur vi kan ge våra kläder en längre livsstil.
Utifrån dessa förkunskaper får ni sedan återskapa ett slöjdföremål av galma jeans. Slöjdprocessen redovisar vi muntligt i små grupper.
Förmåga att utveckla
Centralt innehåll åk 7-9
När eleverna skall redovisa och diskutera i mindre grupper, ger jag dem en Ipad för att de skall spela in deras muntliga redovisningar.
På så sätt kan jag i lugn och ro lyssna igenom senare och bedömma deras arbetsprocess och deras diskussioner.
Länktips:
Jeans process (rolig steg för steg hur man syr ett par jeans)
Lektionsupplägg:
v.1 |
Uppstart Genomgång
Skissa och välj material |
v.2 |
Se filmsnutt – hur man syr ett par jeans Skissa och börja framställa |
v.3 |
Framställa |
v.4 |
Framställa |
v.5 |
Framställa |
v.6 |
Redovisa i mindre grupp om arbetsprocessen muntligt. Förbered först själv 30 min sedan i mindre grupp, spela in på Ipad. |
v.7 |
Se filmen "vi handlar, vem betalar?" – diskutera i mindre grupp utifrån diskussionsfrågorna – spela in på Ipad. |
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt |
Formge och.. | I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision. |
Välja och.. | Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val. |
Välja och.. | Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor. |
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor. |
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor. |
Välja och.. | Eleven prövar hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Eleven prövar och omprövar hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Eleven prövar och omprövar systematiskt hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |
Reflektera över.. | Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |