Gamla jeans

Upplagd av Karolin Wagner

  Skriv ut

Elevuppgift: Gamla jeans

Du får lära dig:

  • Hur man tillverkar jeans
  • Hur arbetsmiljön ser ut för många arbetare som arbetar med att skapa våra kläder
  • Vad man kan tänka på för att kläderna skall få en längre livsstil
  • Hur mycket resurser det går åt för att skapa våra kläder
  • Ord och begrepp som berör ämnet


Du kommer att bedömas i:

  • Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål
  • Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete
  • Hur väl du kan välja och motivera dina olika val genom arbetsprocessen.
    Ta hänsyn till kvalitet och miljöaspekter.
  • Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer
  • Hur väl och engagerat du prövar dig fram till ett tillfredsställande resultat
  • Hur väl du bidrar till att föreslå handlingsalternativ så att arbetet går framåt
  • Hur utvecklande omdömen du kan ge om arbetsprocessen.

Uppgift:

Ni kommer att få en inblick i hur vi bidrar till att vår jord försämras.  Ni får lära er om hur arbetare som syr våra kläder har det i andra delar av världen där klädindustrin är som störst. Vi kommer att diskutera vad vi som konsumenter kan göra för att bidra till en bättre arbetsmiljö för arbetarna samt om hur klädernas produktionskedja ser ut. Vi kommer även prata om hur vi kan ge våra kläder en längre livsstil.
Utifrån dessa förkunskaper får ni sedan återskapa ett slöjdföremål av galma jeans. Slöjdprocessen redovisar vi muntligt i små grupper.