För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Uppgiften går ut på att eleverna får en inblick hur vi bidrar till att vår jord försämras. Eleverna får undervisning om modevärdens baksida, som handlar om hur olika arbetare har det i andra delar av världen där klädindustrin är som störst. Vi kommer att diskutera vad vi som konsumenter kan göra för att bidra till en bättre arbetsmiljö för arbetarna samt om hur klädernas produktionskedja ser ut.
Vad kan vi göra för att kläderna kan få en längre livstid?
Eleverna kommer även att få återskapa ett slöjdföremål av gamla jeans.
Det är bra om eleverna, till första lektionen, tar med sig gamla jeans som ändå skall slängas. Jag brukar även mejla ut till all personal på skolan och fråga om de skulle vilja skänka sina kasserade gamla jeans till detta projekt.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Ni kommer att få en inblick i hur vi bidrar till att vår jord försämras. Ni får lära er om hur arbetare som syr våra kläder har det i andra delar av världen där klädindustrin är som störst. Vi kommer att diskutera vad vi som konsumenter kan göra för att bidra till en bättre arbetsmiljö för arbetarna samt om hur klädernas produktionskedja ser ut. Vi kommer även prata om hur vi kan ge våra kläder en längre livsstil.
Utifrån dessa förkunskaper får ni sedan återskapa ett slöjdföremål av galma jeans. Slöjdprocessen redovisar vi muntligt i små grupper.
Förmåga att utveckla
Centralt innehåll åk 7-9
När eleverna skall redovisa och diskutera i mindre grupper, ger jag dem en Ipad för att de skall spela in deras muntliga redovisningar.
På så sätt kan jag i lugn och ro lyssna igenom senare och bedömma deras arbetsprocess och deras diskussioner.
Länktips:
Jeans process (rolig steg för steg hur man syr ett par jeans)
Lektionsupplägg:
v.1 |
Uppstart Genomgång
Skissa och välj material |
v.2 |
Se filmsnutt – hur man syr ett par jeans Skissa och börja framställa |
v.3 |
Framställa |
v.4 |
Framställa |
v.5 |
Framställa |
v.6 |
Redovisa i mindre grupp om arbetsprocessen muntligt. Förbered först själv 30 min sedan i mindre grupp, spela in på Ipad. |
v.7 |
Se filmen "vi handlar vem betalar?" – diskutera i mindre grupp utifrån diskussionsfrågorna – spela in på Ipad. |
Kunskapskrav | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ. |
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ. |
Formge och.. | I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision. |
Välja och.. | Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val. |
Välja och.. | Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial |
Välja och.. | Dessutom kan eleven pröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Dessutom kan eleven pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Dessutom kan eleven systematiskt pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |
Analysera och.. | Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |