- Snabbfakta
- Gamla jeans
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Återbruk
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utifrån syftet.., Utveckla idéer.., Pröva och ompröva.., Välja handlingsalternativ.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- ca 7 v.
- Material
- Gamla jeans, pärlor, band, vadd mm.
- Uppgift
Uppgiften går ut på att eleverna får en inblick hur vi bidrar till att vår jord försämras samt att de även kommer att få återskapa ett slöjdföremål av gamla jeans. Eleverna får undervisning om modevärdens baksida, som handlar om hur olika arbetare har det i andra delar av världen där klädindustrin är som störst. Vi kommer att diskutera vad vi som konsumenter kan göra för att bidra till en bättre arbetsmiljö för arbetarna samt om hur klädernas produktionskedja ser ut.
Vad kan vi göra för att kläderna kan få en längre livstid?
- Förberedelser
Det är bra om eleverna, till första lektionen, tar med sig gamla jeans som ändå skall slängas. Jag brukar även mejla ut till all personal på skolan och fråga om de skulle vilja skänka sina kasserade gamla jeans till detta projekt.
- Elevuppgift
- Gamla jeans
Du får lära dig:
- Hur man tillverkar jeans
- Hur arbetsmiljön ser ut för många arbetare som arbetar med att skapa våra kläder
- Vad man kan tänka på för att kläderna skall få en längre livsstil
- Hur mycket resurser det går åt för att skapa våra kläder
- Ord och begrepp som berör ämnet
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan, utifrån syftet med slöjdarbetet, välja tillvägagångssätt och motivera dina val
- Hur väl du kan utveckla idéer utifrån inspirationskällor
- Hur väl du prövar och omprövar dig fram till ett tillfredsställande resultat.
- Hur väl du bidrar till att arbetsprocessen går framåt.
- Hur väl du kan resonera om arbetsprocessen, resultatet, kvaliteten, uttrycket och miljön.
Uppgift:
Ni kommer att få en inblick i hur vi bidrar till att vår jord försämras. Ni får lära er om hur arbetare som syr våra kläder har det i andra delar av världen där klädindustrin är som störst. Vi kommer att diskutera vad vi som konsumenter kan göra för att bidra till en bättre arbetsmiljö för arbetarna samt om hur klädernas produktionskedja ser ut. Vi kommer även prata om hur vi kan ge våra kläder en längre livsstil.
Utifrån dessa förkunskaper får ni sedan återskapa ett slöjdföremål av galma jeans. Slöjdprocessen redovisar vi muntligt i små grupper.
Undervisningsstöd: Gamla jeans
Förmåga att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll åk 7-9
- Metall, textil, trä och andra material. Materialens kombinationsmöjligheter med varandra.
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Utvecklade former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, skapade såväl med som utan digitala verktyg.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning samt reflektion över arbetsprocessen och resultatet. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Undersökande av olika material och hantverkstekniker utifrån deras kombinations- och konstruktionsmöjligheter.
- Design, mode, konsthantverk och hemslöjd från olika kulturer och tider som inspirationskällor för det egna skapandet.
- Resurshushållning genom återbruk, reparation samt vård av material och föremål.
När eleverna skall redovisa och diskutera i mindre grupper, ger jag dem en Ipad för att de skall spela in deras muntliga redovisningar.
På så sätt kan jag i lugn och ro lyssna igenom senare och bedömma deras arbetsprocess och deras diskussioner.
Länktips:
Vi handlar, vem betalar?
Jeans process (rolig steg för steg hur man syr ett par jeans)
Become a jeans expert
Lektionsupplägg:
v.1
|
Uppstart
Genomgång
- Power Point
- Uppgiftsbeskrivning
- Hur skall en skiss se ut
Skissa och välj material
|
v.2
|
Se filmsnutt – hur man syr ett par jeans
Skissa och börja framställa
|
v.3
|
Framställa
|
v.4
|
Framställa
|
v.5
|
Framställa
|
v.6
|
Redovisa i mindre grupp om arbetsprocessen muntligt.
Förbered först själv 30 min sedan i mindre grupp, spela in på Ipad.
|
v.7
|
Se filmen "vi handlar, vem betalar?" – diskutera i mindre grupp utifrån diskussionsfrågorna – spela in på Ipad.
|
Bedömningsmatris: Gamla jeans
Formge och.. |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
|
Välja och.. |
Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Välja och.. |
Eleven prövar hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Eleven prövar och omprövar hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Eleven prövar och omprövar systematiskt hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|