- Snabbfakta
- Hängare
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 1-3
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Material & verktygslära
- Förmåga
- Formge och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg..
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 4-5 v.
- Material
- 10 mm spånplatta
- Uppgift
Eleven gör en hängare i valfri form med träknoppar.
- Förberedelser
En bit 10 mm spånplatta till var och en. Träknoppar och tavelhängare.

- Elevuppgift
- Hängare
Du får lära dig:
- Lite om vad spånplatta är för ett material?
- Hur man planerar och tänker över vad man kan göra.
- Hur man gör en enklare skiss.
- Några verktyg och maskiner som t.ex. olika filar och pelarborrmaskinen.
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete.
Uppgift
Du ska få tillverka en hängare där du kan hänga dina kläder, kepsar eller kanske smycken?
Tänk ut en form som är rolig och intressant. Tänk på följande:
Formen ska inte vara krånglig att såga ut.
Formen bör inte ha för smala delar då spånplatta lätt kan brytas.
Rita så STORT du kan inom ytan på skisspappret som du får.

Undervisningsstöd: Hängare
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets - och
miljöaspekter,
Centralt innehåll i årskurs 1 - 3
- Metall, textil och trä. Materialens egenskaper och användningsområden.
- Handverktyg och redskap, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Enkla skisser och arbetsbeskrivningar, hur de kan läsas, följas och kopplas till enkla beräkningar.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och muntlig värdering av arbetsprocessen.
Huvudsyftet med denna uppgift blir att lära eleven fler verktyg, material och tekniker i framställandet av ett slöjdföremål.
Jag förbereder med 10 mm spånplattor som grund. Jag använder just spånplatta för att det är ett bra material att lära sig
fila i då det inte finns någon fiberriktning att ta hänsyn till.
Vi pratar lite om just spånplatta som material och var hittar vi den i hemmet? Vad finns det för andra skivmaterial?
Vad påverkar val av dessa? (hållfasthet, utseende, pris etc.)
Eleverna får instruktionen att tänka ut en form som ryms på en A 4 yta.
De får 3 viktiga förhållningspunkter:
1. Rita inte för smala former (spånplattan kan lätt gå sönder då).
2. Rita stort inom ytan.
3. Rita inte för krångligt (det blir svårt när de ska såga för hand).
Vi brukar först spåna tillsammans om lämpliga former. Hjärtan, fordon, bokstäver, frukter, moln, djurhuvuden, fjäril, blomkronor eller bara abstrakta former? Det finns en mängd områden att arbeta med. Tänk bara på ovan nämnda 3 punkter!
Jag brukar också maximera antal träknoppar och vi pratar om var de lämpligast kan placeras. Passa även på att instruera i hur man målar. Det är inte självklart hur man målar kanter snyggt och vad grundmålning innebär? Rengöring av penslar är viktigt och hur man med tejp kan ordna effekten av raka linjer när man använder flera färger. Hur hänger man upp föremålet?
Jag brukar använda tavelhängare och 9 mm nubb.
Slutligen värderar vi arbetsprocessen muntligt och går igenom vad som var svårt och vad som hade kunnat göras på ett annat sätt etc.
Som ett stöd för både lärare och elev att använda finns idébladet för Hängare som följer med pärmen.
Bedömningsmatris: Hängare
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Formge och.. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|