För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleven gör en hängare i valfri form med träknoppar.
En bit 10 mm spånplatta till var och en. Träknoppar och tavelhängare.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift
Du ska få tillverka en hängare där du kan hänga dina kläder, kepsar eller kanske smycken?
Tänk ut en form som är rolig och intressant. Tänk på följande:
Formen ska inte vara krånglig att såga ut.
Formen bör inte ha för smala delar då spånplatta lätt kan brytas.
Rita så STORT du kan inom ytan på skisspappret som du får.
Förmågor att utveckla
Utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet,
Centralt innehåll i årskurs 1 - 3
Huvudsyftet med denna uppgift blir att lära eleven fler verktyg, material och tekniker i framställandet av ett slöjdföremål.
Jag förbereder med 10 mm spånplattor som grund. Jag använder just spånplatta för att det är ett bra material att lära sig
fila i då det inte finns någon fiberriktning att ta hänsyn till.
Vi pratar lite om just spånplatta som material och var hittar vi den i hemmet? Vad finns det för andra skivmaterial?
Vad påverkar val av dessa? (hållfasthet, utseende, pris etc.)
Eleverna får instruktionen att tänka ut en form som ryms på en A 4 yta.
De får 3 viktiga förhållningspunkter:
1. Rita inte för smala former (spånplattan kan lätt gå sönder då).
2. Rita stort inom ytan.
3. Rita inte för krångligt (det blir svårt när de ska såga för hand).
Vi brukar först spåna tillsammans om lämpliga former. Hjärtan, fordon, bokstäver, frukter, moln, djurhuvuden, fjäril, blomkronor eller bara abstrakta former? Det finns en mängd områden att arbeta med. Tänk bara på ovan nämnda 3 punkter!
Jag brukar också maximera antal träknoppar och vi pratar om var de lämpligast kan placeras. Passa även på att instruera i hur man målar. Det är inte självklart hur man målar kanter snyggt och vad grundmålning innebär? Rengöring av penslar är viktigt och hur man med tejp kan ordna effekten av raka linjer när man använder flera färger. Hur hänger man upp föremålet?
Jag brukar använda tavelhängare och 9 mm nubb.
Slutligen värderar vi arbetsprocessen muntligt och går igenom vad som var svårt och vad som hade kunnat göras på ett annat sätt etc.
Som ett stöd för både lärare och elev att använda finns idébladet för Hängare som följer med pärmen.
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Formge och.. | I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt. |