- Snabbfakta
- Hårt och Mjukt
- Kategori
- Samverkan
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utveckla idéer.., Välja handlingsalternativ.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 10 v
- Material
- Trä & textil
- Uppgift
Eleven ska framställa två föremål. Ett i mjukt material och ett i hårt material.
De båda föremålen ska ha en koppling eller en så kallad ”röd tråd” mellan sig.
- Förberedelser
Fundera på vad en s.k. röd tråd är och hur kan en koppling mellan två föremål vara mer eller mindre fyndig?

- Elevuppgift
- Hårt och Mjukt
Du får lära dig:
- Lite om olika material och dess egenskaper
- Hur man kan göra en koppling mellan 2 föremål
- Hur man kan utvärdera sin insats på ett bra sätt
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer.
- Hur väl du bidrar till att föreslå handlingsalternativ så att arbetet går framåt.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om din arbetsinsats.
Uppgift:
Du ska skapa två föremål. Ett i mjukt material och ett i hårt material.
De båda föremålen ska ha en koppling eller en så kallad ”röd tråd” mellan sig.
Det kan vara symboler, färger, varumärken, känslor, personliga kopplingar eller kanske någon fysisk likhet. Försök att vara kreativ och komma på en fyndig sådan koppling!
Du kan välja hur mycket tid du vill arbeta i respektive slöjdart bara du lämnar in båda föremålen i tid.
Kan du hitta kopplingen mellan ett äpple och en I-phone?

Undervisningsstöd: Hårt och Mjukt
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets – och miljöaspekter
- Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp
Centralt innehåll i årskurs 4-6
- Metall, textil och trä. Materialens egenskaper, deras användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material. Hur material kan kombineras med digital teknik.
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering av arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
I detta arbetsområde kan en modell vara att ge eleverna 10 eller 12 veckor där de kan röra sig fritt mellan textilslöjden och trä- och metallslöjden.
Det behöver nödvändigtvis inte betyda att man måste vara halva tiden på båda slöjdarterna utan man tar tid där man behöver den bäst. Huvudsaken är att man är klar inom utsatt tid.
Jag vill i uppgiften värdesätta den röda tråden, kopplingen mellan föremålen eller den fyndiga tanken om man så vill. Jag vill få eleven att tänka längre och ännu kreativare än vad som gjorts innan.
När en elev ska koppla ihop de båda föremålen så ligger det nära till hands att många tänker t.ex. ”Fotboll och fotbollssko ” eller kanske ”I-phone och I-phonefodral”.
Dessa kopplingar är rätt så givna och kräver inte så mycket kreativitet från eleven.
Jag vill utmana eleverna till att tänka fyndigare än så.
En bättre koppling skulle istället kunna vara:
Fotbollssko och röda/gula kort (här tänker eleven förbi den ”givna” fotbollen.)
I-phone och ett äpple (I-phone och företaget Apple)
Hjärta och en nyckel (nyckeln till ditt hjärta) o.s.v.
Annan kreativitet som kan prioriteras vid bedömning kan vara att eleven är ensam om just sin idé. Ibland har fler elever samma idé och det ligger nära till hands att tro att de sneglat på varandra under planeringen.
Ge dem tipset att titta/fråga runt om vad kompisarna tänker göra så att de helst får vara unika med sin koppling mellan föremålen.
Det handlar ju lite om entreprenörskap och vem vill ta efter någon annans idé?
Vidare i kunskapskravet där det gäller att utveckla idéer är det också lika viktigt hur man framställer sin idé i föremålen. Inte bara att idén är fyndig i sig själv. Ett löv t.ex. kan ju tillverkas textilt i en mängd olika tekniker,i träfanér, tunn plåt eller varför inte böja lite bonoplex med en varmluftspistol. Värdera elevens idérikedom!
Bestäm att eleverna får första lektionen till att enbart planera så har ni lärare sedan en vecka på er att ta fram lämpligt grundmaterial till varje elev. Då kan alla börja samtidigt vid lektion två och ni kanske slipper köerna som annars bildas när du ska ta fram material under pågående lektion.
Erfarenheten har också visat att det är viktigt att begränsa storleken på elevens föremål. De vill gärna skapa stort!
Bedömningsmatris: Hårt och Mjukt
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Formge och.. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|