- Snabbfakta
- Halv åtta hos oss
- Kategori
- Samverkan
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Trä/metall + Textil + HKK
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och.., Tolka slöjdföremåls.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utveckla idéer.., Pröva och ompröva.., Ge omdömen, Tolka uttryck
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser, Slöjdens uttrycksformer
- Tid
- 8-10 v.
- Material
- Allt möjligt inom trä, metall och textil
- Uppgift
Det här är en variant på uppgiften Vår meny på eget vis. Denna samverkansuppgift innefattar Trä/metall/textil/HKK där man arbetar i grupp om 3-4 st.
Här drar eleverna lott om ett geografiskt område. Vi erbjöd Norden, Nordamerika, Asien och Sydeuropa.
Därefter väljs en typisk maträtt från detta område som i HKK ska näringsberäknas samt lagas och i slöjden illustreras i olika hårda och mjuka material.
Eleverna berättar om processen i en digital loggbok samt individuellt även skapar en moodboard över sitt område.
Gruppen kommer att ta bild på den maträtt de lagar som sedan ska finnas med på utställningen.
Tips: Man kan givetvis även inkludera språkämnena om man så vill.
- Förberedelser
Försök att erbjuda en mängd olika material och tekniker för variationens och breddens skull.
Lind är ett bra träslag att forma så det bör finnas till hands.
.
. 
- Elevuppgift
- Halv åtta hos oss
Du kommer lära dig:
- Hur man gör en moodboard och vad man har en sådan till
- Olika hantverkstekniker för att naturtroget kunna illustrera olika livsmedel
- Om olika material och dess användningsområden
- Hur man skall tänka för att slöjdföremålen skall se naturtrogna ut
- Hur man för en loggbok/ger en muntlig redogörelse på ett välutvecklat sätt
- Att samarbeta
Du kommer bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer.
- Hur väl och engagerat du prövar dig fram till ett tillfredsställande resultat.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om arbetsprocessen.
- Hur väl du kan tolka ett slöjdföremåls uttryck och resonera kring detta.
Uppgift:
Gruppen: Inom ett geografiskt område ska din grupp välja ut en typisk maträtt för detta område.
Ni ska dela upp maträttens livsmedel inom gruppen och därefter skapa dessa i olika hårda och mjuka material.
Fördela så att alla får likvärdiga utmaningar och rätten ska bestå av både mjukt och hårt.
Ni kan ev. även skapa redskap som har med rätten att göra såsom ätpinnar, grillspett eller skärbrädor.
Gruppen ska skriva ut en meny där det ska framgå vad det är för rätt, vilket område den kommer ifrån, vilka gruppens medlemmar är
och lägg till en bild på den maträtt ni lagade i HKK. Detta ska finnas med på den avslutande utställningen.
Namnge eller för noggrann kontroll på vem som gjort vad i gruppen. Samarbeta!
Individuellt: Du för kontinuerligt en loggbok i en digitala portal. Lägg gärna in bilder löpande under processen.
Du ska presentera en Moodboard om ditt geografiska område.
Håll ordning på vad just du gjort och låt läraren få veta detta.

Undervisningsstöd: Halv åtta hos oss
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets – och miljöaspekter
- Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp
- Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.
Centralt innehåll i årskurs 7-9:
Vi pratade oss samman med Hem- och konsumentläraren som satte upp mål för vad hen ville ha ut av uppgiften.
Därefter gjorde vi slöjdlärare samma sak och tillsammans presenterade vi uppgiften för eleverna vid första samlingstillfället.
Då visade vi också vad en moodboard var och hur man kan använda en sådan.
Vi visade även vad vi ville ha ut av deras loggboksskrivande.
Vi delade själva upp grupperna för att få så bra sådana som möjligt men vi lät grupperna komma fram och dra lott om de 4 olika områdena. Det tyckte de var roligt!
Dessa kan ju varieras men vi samtalade med HKK-läraren så att det blev bra områden att hämta maträtter ifrån så att man kunde laga dessa i hemkunskapen.
Vi var noga med att instruera eleverna att dela upp livsmedlen jämnt så att det fanns möjlighet att tolka och illustrera dessa.
Vi pratade sedan om hur man t.ex. kan tillverka sås i olika material? små ärtor?... och annat som var klurigt.
Såser kunde tillverkas både av tunn, brun tovad ull eller varför inte en formad tunn plåt? Ärtor kunde göras av trä+lim blandat till ett slags spackel!
Vi tillät dem även att göra egna uppläggningsfat där alternativet annars är att låna tallrikar i matsalen. Det täljdes även ätpinnar och smiddes grillspett.
För att formge livsmedel i trä behövdes lind som är lättare att forma.
Vi sa till eleverna att inte välja den lättaste vägen utan var man färdig kunde man göra ytterligare ett salladsblad fastän någon redan gjort det.
Detta för att varje elev då hade en bredd av kunskaper/livsmedel när uppgiften avslutades.
Givetvis hade vi en fin utställning som uppskattades mycket av skolans elever och våra kollegor.
Det är också viktigt att föra lektionskommentarer som lärare då elever rörde sig mellan slöjdsalarna och vissa elever kan då lätt bli "osynliga" av olika anledningar.
Lycka till!
Bedömningsmatris: Halv åtta hos oss
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ.
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Välja och.. |
Dessutom kan eleven pröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Dessutom kan eleven pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Dessutom kan eleven systematiskt pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Tolka slöjdföremåls.. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.
|