- Snabbfakta
- Halv åtta hos oss
- Kategori
- Samverkan
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Trä/metall + Textil + HKK
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utveckla idéer.., Pröva och ompröva.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- 8-10 v.
- Material
- Allt möjligt inom trä, metall och textil
- Uppgift
Det här är en variant på uppgiften Vår meny på eget vis. Denna samverkansuppgift innefattar Trä/metall/textil/HKK där man arbetar i grupp om 3-4 st.
Här drar eleverna lott om ett geografiskt område. Vi erbjöd Norden, Nordamerika, Asien och Sydeuropa.
Därefter väljs en typisk maträtt från detta område som i HKK ska näringsberäknas samt lagas och i slöjden illustreras i olika hårda och mjuka material.
Eleverna berättar om processen i en digital loggbok samt individuellt även skapar en moodboard över sitt område.
Gruppen kommer att ta bild på den maträtt de lagar som sedan ska finnas med på utställningen.
Tips: Man kan givetvis även inkludera språkämnena om man så vill.
- Förberedelser
Försök att erbjuda en mängd olika material och tekniker för variationens och breddens skull.
Lind är ett bra träslag att forma så det bör finnas till hands.
. .
- Elevuppgift
- Halv åtta hos oss
Du kommer lära dig:
- Hur man gör en moodboard och vad man har en sådan till
- Olika hantverkstekniker för att naturtroget kunna illustrera olika livsmedel
- Om olika material och dess användningsområden
- Hur man skall tänka för att slöjdföremålen skall se naturtrogna ut
- Hur man för en loggbok/ger en muntlig redogörelse på ett välutvecklat sätt
- Att samarbeta
Du kommer bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan utveckla idéer utifrån inspirationskällor
- Hur väl du prövar och omprövar dig fram till ett tillfredsställande resultat.
- Hur väl du kan resonera om arbetsprocessen, resultatet, kvaliteten, uttrycket och miljön.
Uppgift:
Gruppen: Inom ett geografiskt område ska din grupp välja ut en typisk maträtt för detta område.
Ni ska dela upp maträttens livsmedel inom gruppen och därefter skapa dessa i olika hårda och mjuka material.
Fördela så att alla får likvärdiga utmaningar och rätten ska bestå av både mjukt och hårt.
Ni kan ev. även skapa redskap som har med rätten att göra såsom ätpinnar, grillspett eller skärbrädor.
Gruppen ska skriva ut en meny där det ska framgå vad det är för rätt, vilket område den kommer ifrån, vilka gruppens medlemmar är
och lägg till en bild på den maträtt ni lagade i HKK. Detta ska finnas med på den avslutande utställningen.
Namnge eller för noggrann kontroll på vem som gjort vad i gruppen. Samarbeta!
Individuellt: Du för kontinuerligt en loggbok i en digitala portal. Lägg gärna in bilder löpande under processen.
Du ska presentera en Moodboard om ditt geografiska område.
Håll ordning på vad just du gjort och låt läraren få veta detta.
Undervisningsstöd: Halv åtta hos oss
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll i årskurs 7-9:
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning samt reflektion över arbetsprocessen och resultatet.
Hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Hur färg, form och material kan kombineras för att skapa personliga uttryck i egna slöjdföremål.
Vi pratade oss samman med Hem- och konsumentläraren som satte upp mål för vad hen ville ha ut av uppgiften.
Därefter gjorde vi slöjdlärare samma sak och tillsammans presenterade vi uppgiften för eleverna vid första samlingstillfället.
Då visade vi också vad en moodboard var och hur man kan använda en sådan.
Vi visade även vad vi ville ha ut av deras loggboksskrivande.
Vi delade själva upp grupperna för att få så bra sådana som möjligt men vi lät grupperna komma fram och dra lott om de 4 olika områdena. Det tyckte de var roligt!
Dessa kan ju varieras men vi samtalade med HKK-läraren så att det blev bra områden att hämta maträtter ifrån så att man kunde laga dessa i hemkunskapen.
Vi var noga med att instruera eleverna att dela upp livsmedlen jämnt så att det fanns möjlighet att tolka och illustrera dessa.
Vi pratade sedan om hur man t.ex. kan tillverka sås i olika material? små ärtor?... och annat som var klurigt.
Såser kunde tillverkas både av tunn, brun tovad ull eller varför inte en formad tunn plåt? Ärtor kunde göras av trä+lim blandat till ett slags spackel!
Vi tillät dem även att göra egna uppläggningsfat där alternativet annars är att låna tallrikar i matsalen. Det täljdes även ätpinnar och smiddes grillspett.
För att formge livsmedel i trä behövdes lind som är lättare att forma.
Vi sa till eleverna att inte välja den lättaste vägen utan var man färdig kunde man göra ytterligare ett salladsblad fastän någon redan gjort det.
Detta för att varje elev då hade en bredd av kunskaper/livsmedel när uppgiften avslutades.
Givetvis hade vi en fin utställning som uppskattades mycket av skolans elever och våra kollegor.
Det är också viktigt att föra lektionskommentarer som lärare då elever rörde sig mellan slöjdsalarna och vissa elever kan då lätt bli "osynliga" av olika anledningar.
Lycka till!
Bedömningsmatris: Halv åtta hos oss
Formge och.. |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Välja och.. |
Eleven prövar hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Eleven prövar och omprövar hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Eleven prövar och omprövar systematiskt hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|