- Snabbfakta
- Hylla
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utveckla idéer.., Välja handlingsalternativ.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- ca 8 v.
- Material
- Furuträ förslagsvis.
- Uppgift
Eleven ska tillverka en hylla som ska anpassas efter vad den ska användas till.
I vårt fall erbjöd vi eleverna att välja mellan att tillverka en hylla för kryddor, tidningar, pocketböcker, priser, kaffe/temuggar eller kokböcker.
- Förberedelser
Ta med och visa upp de valbara föremålen som hyllan ska anpassas efter så att eleverna kan måttsätta hyllan efter det som väljs.
Se till att förbereda sammansättningstekniker genom att visa upp alternativen i exempelbitar. (skruvning, limning, centrumtappar och ev. mer avancerade metoder om man vill)
- Elevuppgift
- Hylla
Du får lära dig:
- Några sammansättningstekniker
- Hur form och funktion kan samverka
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan utveckla idéer utifrån inspirationskällor
- Hur väl du bidrar till att arbetsprocessen går framåt.
- Hur väl du kan resonera om arbetsprocessen, resultatet, kvaliteten, uttrycket och miljön.
Uppgift:
Du ska tillverka en hylla som ska anpassas efter vad den ska användas till. Du får välja mellan följande föremål:
Kryddburkar, kokböcker, kaffemuggar, pocketböcker, idrottspriser/pokaler, serietidningar,
Hyllan ska innehålla minst en sammansättningsmetod (skruvning, centrumtappning, limning eller både och) och den ska anpassas för upphängning på vägg.
Innan du påbörjar arbetet ska du göra en ritning och måttbestämma hyllan med tanke på användningsområdet.
Hyllan ska också ytbehandlas.
På något sätt bör du profilera formen och utseendet kanske genom kopplingar till föremålet. Det kan handla om att måla någonting, såga en profil/silhuett eller skapa en detalj i annat material som man fäster i hyllan!
Tänk på syftet med uppgiften, samt att form och funktion ska samverka.
Du ska ju formge och måttbestämma hyllan med tanke på vad som ska stå på den och i vilken miljö den ska hängas upp.
Motivera sedan dina val i form och uttryck när du ska resonera över din process.
Undervisningsstöd: Hylla
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll i årskurs 7-9
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, skapade såväl med som utan digitala verktyg.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning samt reflektion över arbetsprocessen och resultatet. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Hur färg, form och material kan kombineras för att skapa personliga uttryck i egna slöjdföremål.
Efter att uppgiften är beskriven får eleverna välja bland de föremål läraren tagit fram. Detta för att ge utmaningen att behöva anpassa mått och design efter något utvalt.
Jag låter eleverna söka inspiration på internet men säger som oftast att låt dig inspireras men kopiera inte!
Jag vill inte hitta något exakt likadant om jag söker på ordet hylla på Google brukar jag säga till dem!
Tala om att man kan formge eller tillsätta detaljer som på något sätt som kan kopplas ihop med föremålet man valt. Ex. hyllsidan ser ut som en kryddburk i profil eller att man tillverkar ett bokstöd eller sätter dit krokar så att muggar båda kan stå och hänga på hyllan. Kanske kan man ”öppna dörrar” för att använda sig av snören, klädnypor etc. Få dem att tänka utanför den berömda boxen.
Jag börjar första lektionen med att visa sammansättningsmetoderna skruvning, limning och centrumtappning. Finns det fler som man vill erbjuda? Kan man kombinera dem? Vi pratar om varför någon är bättre än någon annan eller vad som är starkast eller snyggast? Vad är viktigast i det fallet?
Diskutera gärna motsatsorden klumpig-smäcker, oanvändbar-användbar, assymetrisk-symmetrisk och slarvigt-noggrant. Vad är viktigast och vad står orden för?
Bedömningsmatris: Hylla
Formge och.. |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|