Skriv ut
Elevuppgift
Hylla

Du får lära dig:

  • Några sammansättningstekniker
  • Hur form och funktion kan samverka

Du kommer att bedömas i:

  • Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
  • Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
  • Hur väl du kan utveckla idéer utifrån inspirationskällor
  • Hur väl du bidrar till att arbetsprocessen går framåt.
  • Hur väl du kan resonera om arbetsprocessen, resultatet, kvaliteten, uttrycket och miljön. 


Uppgift:

Du ska tillverka en hylla som ska anpassas efter vad den ska användas till. Du får välja mellan följande föremål:
Kryddburkar, kokböcker, kaffemuggar, pocketböcker, idrottspriser/pokaler, serietidningar,
Hyllan ska innehålla minst en sammansättningsmetod (skruvning, centrumtappning, limning eller både och) och den ska anpassas för upphängning på vägg.
Innan du påbörjar arbetet ska du göra en ritning och måttbestämma hyllan med tanke på användningsområdet.
Hyllan ska också ytbehandlas.
På något sätt bör du profilera formen och utseendet kanske genom kopplingar till föremålet. Det kan handla om att måla någonting, såga en profil/silhuett eller skapa en detalj i annat material som man fäster i hyllan!
Tänk på syftet med uppgiften, samt att form och funktion ska samverka.
Du ska ju formge och måttbestämma hyllan med tanke på vad som ska stå på den och i vilken miljö den ska hängas upp.
Motivera sedan dina val i form och uttryck när du ska resonera över din process.