Hylla

Upplagd av Pelle Bohm

  Skriv ut

Elevuppgift: Hylla

Du får lära dig:

  • Några sammansättningstekniker
  • Hur form och funktion kan samverka

Du kommer att bedömas i:

  • Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
  • Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete.
  • Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer.
  • Hur väl du bidrar till att föreslå handlingsalternativ så att arbetet går framåt.
  • Hur utvecklande omdömen du kan ge om arbetsprocessen.


Uppgift:

Du ska tillverka en hylla som ska anpassas efter vad den ska användas till. Du får välja mellan följande föremål:
Kryddburkar, kokböcker, kaffemuggar, pocketböcker, idrottspriser/pokaler, serietidningar,
Hyllan ska innehålla minst en sammansättningsmetod (skruvning, tappning, limning eller både och) och den ska anpassas för upphängning på vägg.
Innan du påbörjar arbetet ska du göra en ritning och måttbestämma hyllan med tanke på användningsområdet.
Hyllan ska också ytbehandlas.
På något sätt bör du profilera formen och utseendet kanske genom kopplingar till föremålet. Det kan handla om att måla någonting, såga en profil/silhuett eller skapa en detalj i annat material som man fäster i hyllan!
Tänk på syftet med uppgiften, samt att form och funktion ska samverka.
Du ska ju formge och måttbestämma hyllan med tanke på vad som ska stå på den och i vilken miljö den ska hängas upp. Motivera sedan dina val i form och uttryck när du ska ge ditt omdöme.