- Snabbfakta
- Hylla
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utveckla idéer.., Välja handlingsalternativ.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser, Slöjdens uttrycksformer
- Tid
- ca 8 v.
- Material
- Furuträ förslagsvis.
- Uppgift
Eleven ska tillverka en hylla som ska anpassas efter vad den ska användas till.
I vårt fall erbjöd vi eleverna att välja mellan att tillverka en hylla för kryddor, tidningar, pocketböcker, priser, kaffe/temuggar eller kokböcker.
- Förberedelser
Ta med och visa upp de valbara föremålen som hyllan ska anpassas efter så att eleverna kan måttsätta hyllan efter det som väljs.
Se till att förbereda sammansättningstekniker genom att visa upp alternativen i exempelbitar. (skruvning, limning, rundtappar och ev. mer avancerade metoder om man vill)
- Elevuppgift
- Hylla
Du får lära dig:
- Några sammansättningstekniker
- Hur form och funktion kan samverka
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer.
- Hur väl du bidrar till att föreslå handlingsalternativ så att arbetet går framåt.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om arbetsprocessen.
Uppgift:
Du ska tillverka en hylla som ska anpassas efter vad den ska användas till. Du får välja mellan följande föremål:
Kryddburkar, kokböcker, kaffemuggar, pocketböcker, idrottspriser/pokaler, serietidningar,
Hyllan ska innehålla minst en sammansättningsmetod (skruvning, tappning, limning eller både och) och den ska anpassas för upphängning på vägg.
Innan du påbörjar arbetet ska du göra en ritning och måttbestämma hyllan med tanke på användningsområdet.
Hyllan ska också ytbehandlas.
På något sätt bör du profilera formen och utseendet kanske genom kopplingar till föremålet. Det kan handla om att måla någonting, såga en profil/silhuett eller skapa en detalj i annat material som man fäster i hyllan!
Tänk på syftet med uppgiften, samt att form och funktion ska samverka.
Du ska ju formge och måttbestämma hyllan med tanke på vad som ska stå på den och i vilken miljö den ska hängas upp. Motivera sedan dina val i form och uttryck när du ska ge ditt omdöme.
Undervisningsstöd: Hylla
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets – och miljöaspekter
- Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp
Centralt innehåll i årskurs 7-9
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg
och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
- Slöjdarbetets olika delar: Idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i
arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Arkitektur, konst och design som inspirationskällor och förebilder vid bearbetning av egna idéer
- Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
Efter att uppgiften är beskriven får eleverna välja bland de föremål läraren tagit fram. Detta för att ge utmaningen att behöva anpassa mått och design efter något utvalt.
Jag låter eleverna söka inspiration på internet men säger som oftast att låt dig inspireras men kopiera inte!
Jag vill inte hitta något exakt likadant om jag söker på ordet hylla på Google brukar jag säga till dem!
Tala om att man kan formge eller tillsätta detaljer som på något sätt som kan kopplas ihop med föremålet man valt. Ex. hyllsidan ser ut som en kryddburk i profil eller att man tillverkar ett bokstöd eller sätter dit krokar så att muggar båda kan stå och hänga på hyllan. Kanske kan man ”öppna dörrar” för att använda sig av snören, klädnypor etc. Få dem att tänka utanför den berömda boxen.
Jag börjar första lektionen med att visa sammansättningsmetoderna skruvning, limning och rundtapp. Finns det fler som man vill erbjuda? Kan man kombinera dem? Vi pratar om varför någon är bättre än någon annan eller vad som är starkast eller snyggast? Vad är viktigast i det fallet?
Diskutera gärna motsatsorden klumpig-smäcker, oanvändbar-användbar, assymetrisk-symmetrisk och slarvigt-noggrant. Vad är viktigast och vad står orden för?
Bedömningsmatris: Hylla
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ.
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|