För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Denna uppgift går ut på att ni slöjdlärare, tillsammans i båda slöjdarterna, samarbetar utifrån samma tema - "I filmens värld".
Eleverna skissar på 2 olika slöjdföremål i olika material och tekniker som inspirerats utifrån samma film/tv serie.
Ni slöjdlärare väljer sedan vilket föremål som elevens ska framställa av de 2. (eleven placeras därmed i en av slöjdsalarna tills arbetet är färdigt) Syftet med att ni slöjdlärare väljer är att eleverna skall lära sig att arbeta mot en kund.
En arbetsmodell som kan vara bra att ha som erfarenhet inför arbetslivet framöver.
Inget specielt.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Hur väl du kan välja och motivera dina olika val genom arbetsprocessen.
Ta hänsyn till kvalitet och miljöaspekter.
Uppgift
Ni ska inspireras av en film/tv serie. Utifrån inspirationen skall ni formge två slöjdföremål i valfria tekniker. Ett i mjuka material och ett i hårda material. Ni skall sedan med era skisser sälja in era ideér för oss lärare på bästa sätt, därefter skall vi lärare välja ut bästa genomtänkta och fungerande idé. Denna idé skall sedan framställas och på så sätt får ni en känsla hur det är att arbeta mot en kund. Ni skall lämna in en moodboard där ni redovisar er inspiration med bilder. Ni skall även dokumentera er slöjdprocess i en loggbok, lämna in ert färdiga slöjdföremål i tid och ta ansvar för en bra planering av ert arbete.
Ni ska till sist utvärdera er slöjdprocess i form av en rapport.
Vi vill att ni lämnar in för bedömning:
Förmåga att utveckla
Centralt innehåll åk 7-9
När vi har haft detta tema har vi haft tre lektioner tillsammans med hela gruppen för att eleverna skall få möjlighet att prata med båda slöjdlärarna samt att eleverna får höra samma information.
Lektion 1 - Uppstart - berätta om uppgiften, vad som skall bedömmas, vad som skall lämnas in, upplägg mm + skissa
Lektion 2 - Skissa - kamratrespons
Lektion 3 - Genomgång moodboard - Skisser skall lämnas in (en skiss i mjuka material och en skiss i hårda material)
Lektion 4 - Vi lärare har delat upp eleverna i vilken slöjdsal eleverna skall vara i.
Om man skall beställa material gör jag det här.
Veckoplanering |
|
v.1 |
Uppstart - Uppgift + PP + förklara progressionen i kunskapskraven + skiss |
v.2 |
Skissa |
v.3 |
Skisser lämnas in |
v.4 |
Eleverna börjar i respektive sal. |
v.5 |
Moodboards skall lämnas in! |
v.6 |
|
v.7 |
|
v.8 |
|
v.9 |
Självutvärdering – mitt i terminen |
v.10 |
Samtal - feed back |
v.11 |
|
v.12 |
|
v.13 |
|
v.14 |
|
v.15 |
|
v.16 |
|
v.17 |
Skriva utvärdering i form av en rapport. |
v.18 |
Allt klart! |
Kunskapskrav | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ. |
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ. |
Formge och.. | I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision. |
Välja och.. | Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val. |
Välja och.. | Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |
Analysera och.. | Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |
Tolka slöjdföremåls.. | Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer. |