- Snabbfakta
- I filmens värld
- Kategori
- Samverkan
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och.., Tolka slöjdföremåls.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utifrån syftet.., Utveckla idéer.., Välja handlingsalternativ.., Ge omdömen, Tolka uttryck
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser, Slöjdens uttrycksformer
- Tid
- Hel termin
- Material
- Beror på val av material för eleverna
- Uppgift
Denna uppgift går ut på att ni slöjdlärare, tillsammans i båda slöjdarterna, samarbetar utifrån samma tema - "I filmens värld".
Eleverna skissar på 2 olika slöjdföremål i olika material och tekniker som inspirerats utifrån samma film/tv serie.
Ni slöjdlärare väljer sedan vilket föremål som elevens ska framställa av de 2. (eleven placeras därmed i en av slöjdsalarna tills arbetet är färdigt) Syftet med att ni slöjdlärare väljer är att eleverna skall lära sig att arbeta mot en kund.
En arbetsmodell som kan vara bra att ha som erfarenhet inför arbetslivet framöver.

- Förberedelser
Inget specielt.
- Elevuppgift
- I filmens värld
Du får lära dig:
- Att arbeta utifrån ett bestämt tema och formge i olika material
- Någon form/former av hantverksteknik/tekniker (beror på vad eleverna väljer)
- Att göra moodboards och varför man gör dessa
- Att självutvärdera sig
- Slöjdord och begrepp
- Följa beskrivningar
- Om olika material
- Sätta ord på sin inspiration
Du kommer att bedömas i:
Uppgift
Ni ska inspireras av en film/tv serie. Utifrån inspirationen skall ni formge två slöjdföremål i valfria tekniker. Ett i mjuka material och ett i hårda material. Ni skall sedan med era skisser sälja in era ideér för oss lärare på bästa sätt, därefter skall vi lärare välja ut bästa genomtänkta och fungerande idé. Denna idé skall sedan framställas och på så sätt får ni en känsla hur det är att arbeta mot en kund. Ni skall lämna in en moodboard där ni redovisar er inspiration med bilder. Ni skall även dokumentera er slöjdprocess i en loggbok, lämna in ert färdiga slöjdföremål i tid och ta ansvar för en bra planering av ert arbete.
Ni ska till sist utvärdera er slöjdprocess i form av en rapport.
Vi vill att ni lämnar in för bedömning:
- Två skisser (en för mjuka material och en för hårda material) med alla val av material och tekniker
- En moodboard (digitalt eller klipp och klistra)
- Dokumentation över er arbetsprocess
- Ett slöjdföremål
- Skriftlig utvärdering i form av en rapport

Undervisningsstöd: I filmens värld
Förmåga att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets - och miljöaspekter,
- Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp,
- Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.
Centralt innehåll åk 7-9
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Utvecklade former av hantverkstekniker, till exempel gjutning, vävning och svarvning. Begrepp som används i samband med dessa.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet
- Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
- Slöjd och hantverk i Sverige och andra länder som uttryck för etnisk och kulturell identitet.
När vi har haft detta tema har vi haft tre lektioner tillsammans med hela gruppen för att eleverna skall få möjlighet att prata med båda slöjdlärarna samt att eleverna får höra samma information.
Lektion 1 - Uppstart - berätta om uppgiften, vad som skall bedömmas, vad som skall lämnas in, upplägg mm + skissa
Lektion 2 - Skissa - kamratrespons
Lektion 3 - Genomgång moodboard - Skisser skall lämnas in (en skiss i mjuka material och en skiss i hårda material)
Lektion 4 - Vi lärare har delat upp eleverna i vilken slöjdsal eleverna skall vara i.
Om man skall beställa material gör jag det här.
Veckoplanering
|
v.1
|
Uppstart - Uppgift + PP + förklara progressionen i kunskapskraven + skiss
|
v.2
|
Skissa
|
v.3
|
Skisser lämnas in
Genomgång - moodboard
|
v.4
|
Eleverna börjar i respektive sal.
|
v.5
|
Moodboards skall lämnas in!
|
v.6
|
|
v.7
|
|
v.8
|
|
v.9
|
Självutvärdering – mitt i terminen
|
v.10
|
Samtal - feed back |
v.11
|
|
v.12
|
|
v.13
|
|
v.14
|
|
v.15
|
|
v.16
|
|
v.17
|
Skriva utvärdering i form av en rapport. |
v.18
|
Allt klart!
|
|
|
Bedömningsmatris: I filmens värld
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ.
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Tolka slöjdföremåls.. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.
|