- Snabbfakta
- Identitet
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Utveckla idéer.., Pröva och ompröva.., Välja handlingsalternativ..
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser, Slöjdens uttrycksformer
- Tid
- ca 8-9 v.
- Material
- Sömnad, textilt tryck, applikation, broderi
- Uppgift
Eleven skall efter givna mått formge och framställa en tygkasse, där de med hjälp av olika textila tekniker
visar sin identitet i kassens utseendet. Vem är ni!
- Förberedelser
Bra om ni har genomgång om applikation, textilt tryck med schablon och olika broderistygn.
Bra om ni har genomgång om vad collage är och hur man kan arbeta med det för att redogöra vart man hittat sin inspiration ifrån.

- Elevuppgift
- Identitet
Du får lära dig:
- Att göra ett kollage som beskriver din inspiration med bilder
- Olika textila tekniker, applikation, broderi och textilt tryck med schablon
- Att följa en arbetsbeskrivning
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer.
- Hur väl och engagerat du prövar dig fram till ett tillfredsställande resultat.
- Hur väl du bidrar till att föreslå handlingsalternativ så att arbetet går framåt.
Uppgift:
Ni skall efter givna mått formge och framställa en tygkasse där ni med hjälp av olika textila tekniker
visar er identitet i kassens utseende. Vem är ni!
Ni får använda er av valfritt material och jag vill att det ingår en ficka och två handtag. Ni får använda er av applikation, broderi, textilt tryck med schablon samt valfria tekniker till handtagen. Alla kommer att få tillgång till samma tydliga arbetsbeskrivning som ni skall följa.
Detta vill jag ha av er:
- Ett collage
- En tydlig skiss
- Din personliga tygkasse
- En rapport där du beskriver din tanke och din tolkning av inspiration.

Undervisningsstöd: Identitet
Förmågor att utveckla
- Eleven ska utveckla sin förmåga att formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker.
- Eleven ska utveckla sin förmåga att välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter.
- Eleven ska utveckla sin förmåga att tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.
Centralt innehåll:
- Utvecklade former av hantverkstekniker, till exempel gjutning, vävning och svarvning. Begrepp som används i samband med dessa.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Undersökande av olika materials form, funktion och konstruktionsmöjligheter.
- Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet, såväl med som utan digitala verktyg.
- Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
Eleverna får använda sig av valfritt material och i designen skall det ingår en ficka och två handtag.
Eleverna får använda sig av dessa textila tekniker:
- Applikation
- Textilt tryck med schablon
- Broderi
- Valfria tekniker till handtagen
Alla kommer att få samma arbetsbeskrivning som ni skall följa.
Material:
Ytter och innertyg till kassen - enfärgat och mönstrat bomullstyg
Applikation - bomullstyg, vlisofix, transferpapper där man kan skriva ut bilder på från en dator
Broderi – bomullsgarn
Textilt tryck – textil färg, spraylim, schabloner utskrivna i vanligt papper från dator, broderi saxat till att klippa ut schablonerna med
Dekorationer – spets, knappar, band m.m. (beroende vad eleven vill ha)
Handtag – nylånband eller bomullsrep (makramé), bomullstyg, färdiga band
Lektionsplanering
v.1
|
Uppstart
Genomgång av pedagogisk planering, uppgift samt kunskapskrav.
Visa olika inspiration
Genomgång – skiss
Skissa
|
v.2
|
Skiss + genomgång kollage
Läxa – skiss + kollage färdig till nästa gång
|
v.3
|
Kamratrespons – Skiss + kollage
Klippa ut alla delar
|
v.4
|
Genomgång – applikation, textilt tryck och broderi
Sy
|
v.5
|
Sy
|
v.6
|
Sy
|
v.7
|
Sy
Läxa till nästa vecka – rapportskrivning
|
v.8
|
Sy
Allt skall vara färdigt!
|
Arbetsbeskrivning på youtube
https://www.youtube.com/watch?v=nUWqUjI2jHc
http://mingronavra.blogspot.se/2014/09/sy-din-egen-tygvaska.html
Bedömningsmatris: Identitet
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Välja och.. |
Dessutom kan eleven pröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Dessutom kan eleven pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Dessutom kan eleven systematiskt pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|