För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleven skall efter givna mått formge och framställa en tygkasse, där de med hjälp av olika textila tekniker
visar sin identitet i kassens utseendet. Vem är ni!
Bra om ni har genomgång om applikation, textilt tryck med schablon och olika broderistygn.
Bra om ni har genomgång om vad collage är och hur man kan arbeta med det för att redogöra vart man hittat sin inspiration ifrån.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Ni skall efter givna mått formge och framställa en tygkasse där ni med hjälp av olika textila tekniker
visar er identitet i kassens utseende. Vem är ni!
Ni får använda er av valfritt material och jag vill att det ingår en ficka och två handtag. Ni får använda er av applikation, broderi, textilt tryck med schablon samt valfria tekniker till handtagen. Alla kommer att få tillgång till samma tydliga arbetsbeskrivning som ni skall följa.
Detta vill jag ha av er:
Förmågor att utveckla
Centralt innehåll:
Eleverna får använda sig av valfritt material och i designen skall det ingår en ficka och två handtag.
Eleverna får använda sig av dessa textila tekniker:
Alla kommer att få samma arbetsbeskrivning som ni skall följa.
Material:
Ytter och innertyg till kassen - enfärgat och mönstrat bomullstyg
Applikation - bomullstyg, vlisofix, transferpapper där man kan skriva ut bilder på från en dator
Broderi – bomullsgarn
Textilt tryck – textil färg, spraylim, schabloner utskrivna i vanligt papper från dator, broderi saxar till att klippa ut schablonerna med
Dekorationer – spets, knappar, band m.m. (beroende vad eleven vill ha)
Handtag – nylonband eller bomullsrep (makramé), bomullstyg, färdiga band
Lektionsplanering
v.1 |
Uppstart Visa olika inspiration Genomgång – skiss |
v.2 |
Skiss + genomgång kollage Läxa – skiss + kollage färdigt till nästa gång |
v.3 |
Kamratrespons – Skiss + kollage Klippa ut alla delar |
v.4 |
Genomgång – applikation, textilt tryck och broderi Sy |
v.5 |
Sy |
v.6 |
Sy |
v.7 |
Sy Läxa till nästa vecka – rapportskrivning |
v.8 |
Sy |
Du kan lätt söka på youtube efter arbetsbeskrivningar till en tygpåse eller en texilkass som eleverna kan följa.
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt |
Välja och.. | Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor. |
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor. |
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor. |
Välja och.. | Eleven prövar hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Eleven prövar och omprövar hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Eleven prövar och omprövar systematiskt hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |