För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleven tillverkar ett kaninhinder i furuträ och ett skynke i textilt material
Inte mycket. Lite furuträ, rundstavar eller träplugg och textilier. Läs idébladet för att förbereda dig mer.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Du ska tillverka ett kaninhinder genom att följa idébladet som arbetsbeskrivning. Försök att bidra till framställandet genom att föreslå egna lösningar på hur man tar sig framåt i arbetet. Inspireras av bilden men kopiera helst inte mönstret i skynket!
Här behövs inget extra stöd till läraren. Läs på idébladet om ev. svårigheter.
Kunskapskrav | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
Analysera och.. | Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |