För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleven får en kapsylöppnare och ska skapa ett grepp/handtag.
Det görs genom att inspireras av Arkitektur, konst, design och annan formgivning.
Dokumenterandet görs med valfritt digitalt hjälpmedel.
Handla in kapsylöppnare och gärna i olika utföranden. (se foto)
Olika träslag och spillbitar i metall.
Tvåkomponentslim.
Presentera inspirationsmaterialet i form av film och olika bilder. (se dokumenten)
1. Picasso 2. Aboriginkultur 3. Kinesiska muren
4. N.amerikans ursprungskultur 5. Bea Szenfeld (modedesigner) 6. Antikens Grekland 7. Samisk kultur
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
1) Du ska tillverka ett grepp/handtag till en kapsylöppnare.
Låt historiska konstbilder, gamla föremål, slöjd från andra länder, konst, arkitektur och design vara utgångspunkter för ditt skapande.
Du ska inspireras men inte kopiera!
Inför- och under ditt processande/skapande ska du funderera över följande motsatsord och försöka förhålla dig till det mest attraktiva området: Klumpig - smäcker, andvändbar - obrukbar, slarvigt - noggrant,
Ta gärna intryck av- och utgå ifrån kända exempel av konstnärer, formspråk, byggnadsverk, färger, stilar när du formger din kapsylöppnare.
Eftersträva kvalitet i både form och funktion!
2) Ditt arbete ska föregås av en skiss med arbetet i naturlig storlek.
3) Du ska med valfria digitala hjälpmedel dokumentera ditt processande
4) Det specifika material och de inspirationskällor (personer/designers) du använder vill jag att du letar fakta/information om, och i din dokumentation ska du beskriva dessa. (personfakta, träslag, metaller, övriga material dess miljöpåverkan, hållfasthet och framställning etc.)
Detsamma gäller hur du tänkt inför- och under processandet, dina val av form, material och tekniker.
Inspiration Samekultur
Inspiration Picasso
Förmågor att utveckla
Centralt innehåll i årskurs 7-9
Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
Som start förklarade jag syftet och uppdraget att arbeta med det Centrala innehållet och området Arkitektur, konst, design ...etc.
Vi pratade om just dessa områden och tog upp namn på formgivare, konstnärer, kända byggnadsverk och design/designers och kända verk här inom. Eleverna fick se dokumentet med inspirationsbilderna och de fick vidare söka ytterligare inspiration på nätet.
Jag försökte förenkla uppgiften så gott som möjligt genom att föreslå " Utgå ifrån en inspirationskälla (byggnadsverk/konstnär/formgivare etc) och tänk- Hur skulle t.ex. Picasso designat ett grepp till en kapsylöppnare? Hur skulle Samerna tänkt eller hur ser en öppnare ut om du ska tolka in kinesiska muren i handtaget?"
Vi diskuterade motsatsorden Klumpig - smäcker, andvändbar - obrukbar, slarvigt - noggrant och att man bör förhålla sig till dem när formar sitt handtag/grepp. Man får inte glömma bort att det är ett funktionellt föremål och ska med lätthet gå att använda.
Jag visade olika sätt att fästa öppnaren i handtaget. Vi använde tvåkomponentslim vilket kräver skyddskläder och handskar samt god ventilation. Eleverna borrade ett hål i handtaget med diameter lika stort som kapsylöppnarens bredd. Sedan slipades 2 kilar av rundstav som limmades i hålrummen samtidigt som de limmade dit öppnaren. (se. bild)
Under nästa lektion (lång torktid) sågades kilarna kortare med lövsågen och överblivet lim filades bort. Till sist ytbehandling av något slag.
Eleverna fick arbeta med trä som basmaterial i handtaget och därefter komplettera med t.ex. läder, metall eller bonoplex för att förstärka uttrycket. De fick utmana sig i valfria tekniker efter att jag återigen inspirerat dem med t.ex. bildhuggning, snideri, täljning och svarvning samt dekorationsförslag i metall (se filmer i Övrigt stöd)
Vi avslutade med en riktigt uppskattad utställning i en av skolans montrar.
Kunskapskrav | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ. |
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ. |
Formge och.. | I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision. |
Välja och.. | Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val. |
Välja och.. | Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial |
Välja och.. | Dessutom kan eleven pröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Dessutom kan eleven pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Dessutom kan eleven systematiskt pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |
Analysera och.. | Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |
Tolka slöjdföremåls.. | Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer. |