För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Denna uppgift går ut på att eleverna skall få en inblick i vad klädindustrin påverkar samt att få
planera och i slutändan anordna en klädbytardag.
Eleverna skall även återskapa något av jeans.
Eftersom denna uppgift skall utmynna i en klädbytardag är det bra att fråga elevernas lärare om det finns möjlighet att ha denna klädbytardag en dag som passar dem. Detta är ett bra tillfälle att ha ämnesövergripande projekt med NO eller Samhällskunskapen.
Ibland har jag låtit mina åk 7 eller 8 elever (ca 50 st) göra uppgiften och ha klädbytardag för mellanstadiet på vår skola.
Man kan också välja ut en årskurs att ha klädbytardag för om man arbetar på en stor skola.
Fråga om eleverna kan titta hemma efter gamla jeans som skall slängas. Fråga även kollegorna om de har gamla jeans som skall slängas.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Er uppgift blir att diskutera klädindustrins baksida.
Ni kommer att få formge och framställa ett slöjdföremål av gamla jeans.
Ni skall sedan, under hela årskursen planera och anordna en klädbytardag för mellanstadiet.
Jag vill att ni lämnar in:
Förmåga att utveckla
Centralt innehåll årskurs 7-9
Lektionsplanering
v.1 |
Uppstart
|
v.2 |
Genomgång
|
v.3 |
Skissa Formgivning och framställning – återskapa med jeans |
v.4 |
Formgivning och framställning – återskapa med jeans |
v.5 |
Formgivning och framställning – återskapa med jeans |
v.6 |
Genomgång -Vad är en klädbytardag? Dela in eleverna i ansvarsgrupper – låt de läsa dokumentet om klädbytardagar – skicka lapp hem till eleverna på mellanstadiet |
v.7 |
Formgivning och framställning – återskapa med jeans |
v.8 |
Se filmen – Vi handlar, vem betalar (ca 30 minuter) Diskutera i grupp – frågor finns |
v.9 |
Göra planscher om klädindustrins påverkan på miljön |
v.10 |
Redovisa |
Klädbytardagen ligger utanför slöjdlektionen och om man tycker att det är för jobbigt att anordna så kan man
endast göra uppgiften och ta bort momentet klädbytardagen.
Hemsidor:
Naturskydsföreningen - klädbytardag
Hur gröna är dina blåjeans?
Filmtips:
How It’s Made Jeans
Vi handlar - vem betalar?
Sweat Shop
Ett miljösmart klädval
Kunskapskrav | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ. |
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ. |
Välja och.. | Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val. |
Välja och.. | Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |