- Snabbfakta
- Klädindustrins baksida!
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Utifrån syftet.., Utveckla idéer.., Välja handlingsalternativ..
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser, Slöjden i samhället
- Tid
- ca 8-10 v.
- Material
- Gamla jeans
- Uppgift
Denna uppgift går ut på att eleverna skall få en inblick i vad klädindustrin påverkar samt att få
planera och i slutändan anordna en klädbytardag.
Eleverna skall även återskapa något av jeans.
- Förberedelser
Eftersom denna uppgift skall utmynna i en klädbytardag är det bra att fråga elevernas lärare om det finns möjlighet att ha denna klädbytardag en dag som passar dem. Detta är ett bra tillfälle att ha ämnesövergripande projekt med NO eller Samhällskunskapen.
Ibland har jag låtit mina åk 7 eller 8 elever (ca 50 st) göra uppgiften och ha klädbytardag för mellanstadiet på vår skola.
Man kan också välja ut en årskurs att ha klädbytardag för om man arbetar på en stor skola.
Fråga om eleverna kan titta hemma efter gamla jeans som skall slängas. Fråga även kollegorna om de har gamla jeans som skall slängas.

- Elevuppgift
- Klädindustrins baksida!
Du får lära dig:
- Hur klädindustrin ser ut i olika länder
- Hur man anordnar en klädbytardag
- Vad man skall tänka på när man handlar nya kläder
- Hur man tillverkar jeans
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur väl du kan välja och motivera dina olika val genom arbetsprocessen.
Ta hänsyn till kvalitet och miljöaspekter.
- Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer.
- Hur väl du bidrar till att föreslå handlingsalternativ så att arbetet går framåt.
Uppgift:
Er uppgift blir att diskutera klädindustrins baksida.
Ni kommer att få formge och framställa ett slöjdföremål av gamla jeans.
Ni skall sedan, under hela årskursen planera och anordna en klädbytardag för mellanstadiet.
Jag vill att ni lämnar in:
- Inspelningar av era diskussioner kring klädindustrins baksida
- Er skiss – idé av ert återskapande
- Ert slöjdföremål – återskapande av jeans
- Planeringen i er grupp inför klädbytardagen
- En planch om klädindustrins baksida

Undervisningsstöd: Klädindustrins baksida!
Förmåga att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets - och miljöaspekter
- Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp
Centralt innehåll årskurs 7-9
- Metall, textil och trä, deras kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material. Hur material kan kombineras med digital teknik.
- Arbetsmiljö och ergonomi, till exempel ljudnivå och arbetsställningar
- Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet, såväl med som utan digitala verktyg.
- Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former
- Mode och trender, vad dessa uttryck signalerar och hur de påverkar individen
- Olika material och hur de produceras utifrån ett hållbarhetsperspektiv
Lektionsplanering
v.1
|
Uppstart
- Bildspel
- Uppgiftsbeskrivning
- Diskutera i grupper – Att handla kläder
|
v.2
|
Genomgång
- Jeans – påverkan på miljön (film: How to make jeans)
- Presentation av uppgiften – återskapa i jeans
- Skissa
|
v.3
|
Skissa
Formgivning och framställning – återskapa med jeans
|
v.4
|
Formgivning och framställning – återskapa med jeans
|
v.5
|
Formgivning och framställning – återskapa med jeans
|
v.6
|
Genomgång
-Vad är en klädbytardag?
Dela in eleverna i ansvarsgrupper – låt de läsa dokumentet om klädbytardagar
– skicka lapp hem till eleverna på mellanstadiet
|
v.7
|
Formgivning och framställning – återskapa med jeans
|
v.8
|
Se filmen – Vi handlar, vem betalar (ca 30 minuter)
Diskutera i grupp – frågor finns
|
v.9
|
Göra planscher om klädindustrins påverkan på miljön
|
v.10
|
Redovisa
|
Klädbytardagen ligger utanför slöjdlektionen och om man tycker att det är för jobbigt att anordna så kan man
endast göra uppgiften och ta bort momentet klädbytardagen.
Hemsidor:
Naturskydsföreningen - klädbytardag
Hur gröna är dina blåjeans?
Filmtips:
How It’s Made Jeans
Vi handlar - vem betalar?
Sweat Shop
Ett miljösmart klädval
Bedömningsmatris: Klädindustrins baksida!
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ.
|
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|