- Snabbfakta
- Konservburksåterbruk
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Trä och metall
- Förmåga
- Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utifrån syftet.., Utveckla idéer..
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 6-7 v.
- Material
- Konservburk, trä till lock och botten samt dekorspik
- Uppgift
Det handlar ju om återbruk. Eleven får en konservburk, och får omvandla denna till en
burk med träbotten och trälock.
I locket ska ett tydligt uttryck skapas och helst en egengjord knopp att öppna med.
Vi använde spillbitar från slöjdsalen och gammalt trasigt lastpallsvirke!
- Förberedelser
Be eleverna ta med en egen tom konservburk utan papper på utsidan.
Ev. tillhandahåller läraren eleverna med ett par burkar med sprayfärg.
Erbjud små dekorspik.
Såga upp skyddsplattor inför ev. bildhuggning av lock.

Tårta och blomma Tomat! En fyr och fotbollsplan
- Elevuppgift
- Konservburksåterbruk
Du får lära dig:
- Lite om olika material (bleckplåt) och dess egenskaper
- Om hållbar utveckling och återbruk
- Hur man kan utvärdera sin insats på ett bra sätt
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Du ska återbruka din konservburk. Den ska få en träbotten som ska spikas fast med dekorspik och du
ska tillverka ett lock med fastsättning som läraren visar.
Din design och egna idé ska visa sig i formningen av locket.
Du ska även tillverka en "knopp" på valfritt sätt.
Du ska se till att locket inte är för klumpigt i förhållande till burkens tunna plåt och diameter:
Vill du kan du spraymåla din burk.

Schack matt! Hamburgesa Komatta?
Undervisningsstöd: Konservburksåterbruk
I god tid innan lektion ett bad jag eleverna att ta med en konservburk som dock inte bör vara för liten.
De ska även lägga den i blöt och ta bort ev. papper på utsidan innan de tar den med till skolan.
De fick börja med att använda en konservöppnare och ta bort botten på burken.
Därefter hamrades den vassa kanten innåt med hjälp av en kulan på kulhammaren.
De fick två kvadrater av ca 10 mm tjocka spillbitar som hämtades från en gammal lastpall
för att säkerhetsställa att allt material till botten och den undre lockbiten var återbruksmaterial.
På träbitarna ritades burkens innerdiameter som sedan formades till en botten och undre lockbit som skulle passa så tätt som möjligt.
Den undre lockbiten limmades senare på lockets undersida. När det gällde locket så skulle man helst välja ytterligare lastpallsmaterial men jag tillät även en bit lindträ ifall eleven ville bildhugga och snida i locket.
Till sist ville jag att eleven skulle fundera ut en trevlig, intressant knopp. Antingen fick de tillverka den själv i valfritt återbruksmaterial
alternativt ta med något kasserat hemifrån som kunde ge burken extra charm!
T.ex. legobit, tärning, bestick, leksak, mynt, verktygsdel, m.m m.m
Avslutningsvis ytbehandlades allt trä på något sätt och även plåtburken fick spraymålas om man ville.
Eleven fick skriva en utvärdering om sin process och besvara frågor om återbruk och hållbar utveckling. (se dok. Utvärdering)
Bedömningsmatris: Konservburksåterbruk
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ.
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|