- Snabbfakta
- Konservburksåterbruk
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Trä och metall
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Använda verktyg.., Utifrån syftet.., Utveckla idéer.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- ca 6-7 v.
- Material
- Konservburk, trä till lock och botten samt dekorspik
- Uppgift
Det handlar ju om återbruk. Eleven får en konservburk, och får omvandla denna till en
burk med träbotten och trälock.
I locket ska ett tydligt uttryck skapas och helst en egengjord knopp att öppna med.
Vi använde spillbitar från slöjdsalen och gammalt trasigt lastpallsvirke!
- Förberedelser
Be eleverna ta med en egen tom konservburk utan papper på utsidan.
Ev. tillhandahåller läraren eleverna med ett par burkar med sprayfärg.
Erbjud små dekorspik.
Såga upp skyddsplattor inför ev. bildhuggning av lock.
Tårta och blomma Tomat! En fyr och fotbollsplan
- Elevuppgift
- Konservburksåterbruk
Du får lära dig:
- Lite om olika material (bleckplåt) och dess egenskaper
- Om hållbar utveckling och återbruk
- Hur man kan reflektera och resonera över sin arbetsinsats på ett bra sätt
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Du ska återbruka din konservburk. Den ska få en träbotten som ska spikas fast med dekorspik och du
ska tillverka ett lock med fastsättning som läraren visar.
Din design och egna idé ska visa sig i formningen av locket.
Du ska även tillverka en "knopp" på valfritt sätt.
Du ska se till att locket inte är för klumpigt i förhållande till burkens tunna plåt och diameter:
Vill du kan du spraymåla din burk.
Schack matt! Hamburgesa Komatta?
Undervisningsstöd: Konservburksåterbruk
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll i årskurs 7-9
- Metall, textil, trä och andra material. Materialens kombinationsmöjligheter med varandra.
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning samt reflektion över arbetsprocessen och resultatet. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Resurshushållning genom återbruk, reparation samt vård av material och föremål.
I god tid innan lektion ett bad jag eleverna att ta med en konservburk som dock inte bör vara för liten.
De ska även lägga den i blöt och ta bort ev. papper på utsidan innan de tar den med till skolan.
De fick börja med att använda en konservöppnare och ta bort botten på burken.
Därefter hamrades den vassa kanten innåt med hjälp av en kulan på kulhammaren.
De fick två kvadrater av ca 10 mm tjocka spillbitar som hämtades från en gammal lastpall
för att säkerhetsställa att allt material till botten och den undre lockbiten var återbruksmaterial.
På träbitarna ritades burkens innerdiameter som sedan formades till en botten och undre lockbit som skulle passa så tätt som möjligt.
Den undre lockbiten limmades senare på lockets undersida. När det gällde locket så skulle man helst välja ytterligare lastpallsmaterial men jag tillät även en bit lindträ ifall eleven ville bildhugga och snida i locket.
Till sist ville jag att eleven skulle fundera ut en trevlig, intressant knopp. Antingen fick de tillverka den själv i valfritt återbruksmaterial
alternativt ta med något kasserat hemifrån som kunde ge burken extra charm!
T.ex. legobit, tärning, bestick, leksak, mynt, verktygsdel, m.m m.m
Avslutningsvis ytbehandlades allt trä på något sätt och även plåtburken fick spraymålas om man ville.
Eleven fick till sist skriva/resonera/reflektera över sitt processande och besvara frågor om återbruk och hållbar utveckling.
Bedömningsmatris: Konservburksåterbruk
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
|
Välja och.. |
Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|