- Snabbfakta
- Krok på bräda
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Trä och metall
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utifrån syftet.., Utveckla idéer.., Pröva och ompröva.., Välja handlingsalternativ.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- ca 3-4v.
- Material
- Det läraren kan erbjuda
- Uppgift
Eleven tillverkar sin egen krok i valfritt material och teknik.
Syftet är egen formgivning och hållfasthet.
Kravet är att den ska kunna fästas på en bräda och hålla att hängas på!
- Förberedelser
Erbjud så många olika material och tekniker som möjligt.
Förbered exempel så du kan illustrera olika tekniker t.ex.
och diskutera vad en bra funktion innebär?
- Elevuppgift
- Krok på bräda
Du får lära dig:
- Olika materials egenskaper utifrån syftet med uppgiften.
- Lämpliga sammansättningar
- Fiberriktning
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan, utifrån syftet med slöjdarbetet, välja tillvägagångssätt och motivera dina val
- Hur väl du kan utveckla idéer utifrån inspirationskällor
- Hur väl du prövar och omprövar dig fram till ett tillfredsställande resultat.
- Hur väl du bidrar till att arbetsprocessen går framåt.
- Hur väl du kan resonera om arbetsprocessen, resultatet, kvaliteten, uttrycket och miljön.
Uppgift:
Du ska formge och tillverka en krok som ska sitta fast på en bräda som läraren presenterar.
Kroken kan vara i valfritt material och du kan använda varierande tekniker som läraren godkänner.
Kroken ska vara funktionell d.v.s. att konstruktionen bör vara så att man ska kunna hänga t.ex. en
tjock jacka på den.Den ska även kunna fästas i en bräda på valfritt sätt.
Du kommer att få motivera dina val av material och form utifrån syftet
och beröra någon miljöaspekt i t.ex. val av material eller/och ytbehandling.
Innan arbetets start ska du ha presenterat din tänkta form samt val av material och tekniker.
Det görs både i en skiss och i ord.
Exempel på material:
Trä, metall (plåt, plattjärn, trådslöjd) plast,
Tekniker: T.ex. Kallbockning, lödning, smide, täljning, böja plast, nitning eller trådslöjd.
Undervisningsstöd: Krok på bräda
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll i årskurs 7-9
- Metall, textil, trä och andra material. Materialens kombinationsmöjligheter med varandra.
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning samt reflektion över arbetsprocessen och resultatet. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Undersökande av olika material och hantverkstekniker utifrån deras kombinations- och konstruktionsmöjligheter.
När man introducerar eleverna till olika tekniker är det lätt att de lockas av just detta med att tvinna metalltråd. (något som är roligt att göra med hjälp av skruvdragaren) Var då noggrann med att påpeka detta med att kroken verkligen ska fungera som en stabil krok för att man ska ha "lyckats" med sin uppgift. Formgivning och konstruktion måste gå hand i hand!
Svårt med metalltrådar är lödningen då det är svårt att få täta anläggningsytor vilket är nödvändigt för starka lödningar.
På bilden ses några exempel men det finns ju givetvis ytterligare mängder av sätt.
Poängtera att utmaningen att sätta fast kroken på brädan är viktig den också.
Här måste man kanske "Pröva och ompröva" en hel del?
Erbjuder man smide så kan det bli lite köbildning vilket inte är så bra då tid går till spillo.
Tänk på alternativa uppgifter i så fall som eleven kan ta sig an.
Får ni ihop många bra krokar kan man kanske sätta upp hängarna i lärarummet, slöjdsalarna eller varför inte i rektorns rum!
Lycka till!
Krokar från vänster på bilden är i skruvdragaren tvinnade metalltrådar, smidda krokar, en smidd spik som krok och en täljd svamp!
Bedömningsmatris: Krok på bräda
Formge och.. |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
|
Välja och.. |
Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Välja och.. |
Eleven prövar hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Eleven prövar och omprövar hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Eleven prövar och omprövar systematiskt hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|