För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleven tillverkar sin egen krok i valfritt material och teknik.
Syftet är egen formgivning och hållfasthet.
Kravet är att den ska kunna fästas på en bräda och hålla att hängas på!
Erbjud så många olika material och tekniker som möjligt.
Förbered exempel så du kan illustrera olika tekniker t.ex.
och diskutera vad en bra funktion innebär?
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Du ska formge och tillverka en krok som ska sitta fast på en bräda som läraren presenterar.
Kroken kan vara i valfritt material och du kan använda varierande tekniker som läraren godkänner.
Kroken ska vara funktionell d.v.s. att konstruktionen bör vara så att man ska kunna hänga t.ex. en
tjock jacka på den.Den ska även kunna fästas i en bräda på valfritt sätt.
Du kommer att få motivera dina val av material och form utifrån syftet
och beröra någon miljöaspekt i t.ex. val av material eller/och ytbehandling.
Innan arbetets start ska du ha presenterat din tänkta form samt val av material och tekniker.
Det görs både i en skiss och i ord.
Exempel på material:
Trä, metall (plåt, plattjärn, trådslöjd) plast,
Tekniker: T.ex. Kallbockning, lödning, smide, täljning, böja plast, nitning eller trådslöjd.
När man introducerar eleverna till olika tekniker är det lätt att de lockas av just detta med att tvinna metalltråd. (något som är roligt att göra med hjälp av skruvdragaren) Var då noggrann med att påpeka detta med att kroken verkligen ska fungera som en stabil krok för att man ska ha "lyckats" med sin uppgift. Formgivning och konstruktion måste gå hand i hand!
Svårt med metalltrådar är lödningen då det är svårt att få täta anläggningsytor vilket är nödvändigt för starka lödningar.
På bilden ses några exempel men det finns ju givetvis ytterligare mängder av sätt.
Poängtera att utmaningen att sätta fast kroken på brädan är viktig den också.
Här måste man kanske "Pröva och ompröva" en hel del?
Erbjuder man smide så kan det bli lite köbildning vilket inte är så bra då tid går till spillo.
Tänk på alternativa uppgifter i så fall som eleven kan ta sig an.
Får ni ihop många bra krokar kan man kanske sätta upp hängarna i lärarummet, slöjdsalarna eller varför inte i rektorns rum!
Lycka till!
Info: Krokar från vänster på bilden är i skruvdragaren tvinnade metalltrådar, smidda krokar, en smidd spik som krok och en täljd svamp!
(Vi hoppas kunna återkomma med stöd via filmer på olika tekniker inom denna uppgift)
Kunskapskrav | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ. |
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ. |
Formge och.. | I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision. |
Välja och.. | Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val. |
Välja och.. | Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial |
Välja och.. | Dessutom kan eleven pröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Dessutom kan eleven pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Dessutom kan eleven systematiskt pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |
Analysera och.. | Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet. |