För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleven ska få lära sig grundläggande tekniker i området läder & skinn. Därefter
ska 2 armband tillverkas och i arbetet ska de inlärda kunskaperna visas upp och bedömas.
Länk till informatin om slöjdtraditioner och hantverk från olika kulturer finns under Undervisningsstöd.
För denna uppgift behövs: Veg.garvat naturfärgat läder 2,5 - 3 mm tjockt.
Läderfärg, kantskärare, tryckknappar, saxar, bokstavspunsar och huggpipor.
För mer underlag bör man läsa dokumentet om materiallära och kanske startpaket för att
få en bättre kännedom om området läder & skinn.
Idébladet ger också en bra beskrivning av en fungerande arbetsgång.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Du ska först få lära dig grunderna i hur man arbeta i läder & skinn. Efter att ha övat på armband nummer 1 ska du färdigställa ytterligare minst ett armband som du lämnar in för bedömning.
Förmågor att utveckla
Centralt innehåll i årskurs 4-6
Se punkt 4 ovan och börja sedan med att plocka ut lämplig information från följande länk inom område läderhantverk: http://www.fotevikensmuseum.se/d/sites/default/files/upload/pdf/hantverk/Garvning_20111213.pdf
Hur skulle man då kunna starta upp området Läder och skinn med en slöjdklass?
Jag kan föreslå ett sätt att arbeta på så att alla får en grund att luta sig emot.
En grund som är nödvändig för att senare kunna gör lite mer avancerade val i läderfloran.
För att eleverna ska lyckas med sitt första arbete och att inspirationen blir optimal föreslår jag följande undervisningsmodell.
En modell som jag själv använder mig av med framgång. Mitt förslag gäller för alla åldrar.
1. Ta fram materialet och berätta lite om ifrån vilka djur skinnet kommer. Vad är skillnaden mellan just läder och skinn?
Understryk att det är ett ganska dyrt material som ni ska arbeta med.
2. Vi gör släta armband. Det brukar vara populärt, relativt lätt och eleverna kan välja mellan flera olika dekorationstekniker. Inspirera med att visa ett antal varianter där man kan se laskning, färgning, bokstavspunsning etc.
Jag talar direkt om att man inte blir färdig på en lektion. Det brukar dra ner det hetsarbete som annars kan uppstå!
3. Jag skär själv upp ett antal remsor med läder (2,5-3 mm) och delar ut. (De bör vara breda nog att kunna punsa bokstäver på.)
Samla alla och visa hur man mäter remmen runt handen, klipper och använder kantjärnet och till sist hur man fuktar och punsar i lädret. Därefter kan eleverna sprida sig på de olika verktygen så man undviker kö. Här ska du ha kopierat upp idébladet armband som eleverna nu kan följa.
4. Samla dem senare igen och visa hur man tar hål och slår ihop tryckknappar och nitar. Köp in minst två uppsättningar
tryckknappsverktyg. Låt dem därefter arbeta vidare med hjälp av idébladet.
5. Samla till sist alla elever och gå igenom färgning. Lägg vikt vid att använda skyddskläder! Fortsätt med vaxning och
infettning och låt sedan eleverna avsluta sina arbeten.
Kunskapskrav | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
Analysera och.. | Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |