- Snabbfakta
- Lampa
- Kategori
- Samverkan
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Material & verktygslära
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Använda verktyg.., Utveckla idéer.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 12 v.
- Material
- Trä och Textil
- Uppgift
Eleven ska tillverka en lampa med stommen i trä och skärmen i textil.
På köpet kommer kunskapen om att koppla ihop olika elektriska delar till en fungerande lampa.
- Förberedelser
Köp in material för att koppla en lampa. (sladdar, strömbrytare, kabelclips, lamphållare och rörnippel)
Övrigt material finns normalt i de olika slöjdsalarnas basutbud.

- Elevuppgift
- Lampa
Du får lära dig:
- Lite om el och hur man kopplar en sladd
- Att samarbeta med former och färger i båda slöjdarterna
- Hur man kan utvärdera sin insats på ett bra sätt
Du kommer att bedömas i:
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om arbetsprocessen.
Uppgift:
Du kommer att, efter en modell, få tillverka en lampa där du får mest utrymme för egen kreativitet i framställandet av skärmen.
Du får jobba i båda materialen och i båda salarna för att bli klar.
Läraren kommer sedan att instruera dig i hur man kopplar en sladd på ett säkert sätt.

Undervisningsstöd: Lampa
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets – och miljöaspekter
- Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp
Centralt innehåll i årskurs 7-9
- Metall, textil och trä, deras kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material. Hur material kan kombineras med digital teknik.
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Slöjdarbetets olika delar: Idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
Det är ett fantastiskt bra område att samarbeta inom och resultatet brukar vara mycket uppskattat. Här kan man ju även använda produkten väldigt naturligt varje dag i flera år om man så vill!
Dessutom får eleverna lite kunskaper om el och hur man kopplar en sladd.
Kanske kan man här samarbeta med ämnet Teknik?
Det kan vara svårt att bestämma att eleverna ska vara en viss bestämd tid på varje slöjdart. Det brukar fungera bäst om man startar på 2 håll men sedan låta eleverna vandra emellan salarna där de behöver tiden bäst.
Du som lärare får ju själv bestämma vilken variant du föredrar men en deadline är inte dumt för att sedan kunna gå vidare med nästa arbete.
Arbetssättet med att ha ”öppna” salar kan upplevas lite rörigt men brukar uppskattas av eleverna då det blir mer levande och lite annorlunda.
Tänk på att koppla sladdarna korrekt och att inte ha tyget allt för nära glödlampan. Givetvis finns det andra sätt att göra lampor på och detta är bara ett av många.
Följ idébladet och titta där på vad för material som behövs.
Genom länken här kan du beställa det material du behöver till det elektriska. http://www.slojd-detaljer.se
Lycka till!
Bedömningsmatris: Lampa
Formge och.. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|