- Snabbfakta
- Lampa
- Kategori
- Samverkan
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Material & verktygslära
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Använda verktyg.., Utveckla idéer.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 12 v.
- Material
- Trä och Textil
- Uppgift
Eleven ska tillverka en lampa med stommen i trä och skärmen i textil.
På köpet kommer kunskapen om att koppla ihop olika elektriska delar till en fungerande lampa.
- Förberedelser
Köp in material för att koppla en lampa. (sladdar, strömbrytare, kabelclips, lamphållare och rörnippel)
Övrigt material finns normalt i de olika slöjdsalarnas basutbud.
- Elevuppgift
- Lampa
Du får lära dig:
- Lite om el och hur man kopplar en sladd
- Att samarbeta med former och färger i båda slöjdarterna
- Hur man kan utvärdera sin insats på ett bra sätt
Du kommer att bedömas i:
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan utveckla idéer utifrån inspirationskällor
- Hur väl du kan resonera om arbetsprocessen, resultatet, kvaliteten, uttrycket och miljön.
Uppgift:
Du kommer att, efter en modell, få tillverka en lampa där du får mest utrymme för egen kreativitet i framställandet av skärmen.
Du får jobba i båda materialen och i båda salarna för att bli klar.
Läraren kommer sedan att instruera dig i hur man kopplar en sladd på ett säkert sätt.
Undervisningsstöd: Lampa
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll i årskurs 7-9
- Metall, textil, trä och andra material. Materialens kombinationsmöjligheter med varandra.
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning samt reflektion över arbetsprocessen och resultatet. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
Det är ett fantastiskt bra område att samarbeta inom och resultatet brukar vara mycket uppskattat. Här kan man ju även använda produkten väldigt naturligt varje dag i flera år om man så vill!
Dessutom får eleverna lite kunskaper om el och hur man kopplar en sladd.
Kanske kan man här samarbeta med ämnet Teknik?
Det kan vara svårt att bestämma att eleverna ska vara en viss bestämd tid på varje slöjdart. Det brukar fungera bäst om man startar på 2 håll men sedan låta eleverna vandra emellan salarna där de behöver tiden bäst.
Du som lärare får ju själv bestämma vilken variant du föredrar men en deadline är inte dumt för att sedan kunna gå vidare med nästa arbete.
Arbetssättet med att ha ”öppna” salar kan upplevas lite rörigt men brukar uppskattas av eleverna då det blir mer levande och lite annorlunda.
Tänk på att koppla sladdarna korrekt och att inte ha tyget allt för nära glödlampan. Givetvis finns det andra sätt att göra lampor på och detta är bara ett av många.
Följ idébladet och titta där på vad för material som behövs.
Genom länken här kan du beställa det material du behöver till det elektriska. http://www.slojd-detaljer.se
Lycka till!
Bedömningsmatris: Lampa
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|