- Snabbfakta
- Lika som bär
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Material & verktygslära
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Använda verktyg.., Välja handlingsalternativ.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 4 v.
- Material
- Lind
- Uppgift
Eleven ska kopiera något föremål i träslaget lind så likt som möjligt i skala 1:1
- Förberedelser
Inte mycket mer än att ha lindträ till hands.

- Elevuppgift
- Lika som bär
Du får lära dig:
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete.
- Hur man bäst arbetar med tanke på fiberriktningen i trä
- Hur man gör en enklare tredimensionell skiss
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du bemästrar några handverktyg
- Hur väl du bidrar till att föreslå handlingsalternativ så att arbetet går framåt.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om arbetsprocessen.
Uppgift
Du ska välja ett föremål inom ett område som läraren valt ut.
Detta ska du sedan kopiera i trä i skala 1:1 så noggrant du kan genom att välja rätt verktyg,
metoder och tekniker och ev. maskiner.
Innan du börjar så ska du skissa av ditt föremål tredimensionellt i skala 1:1
Du har 4 veckor på dig och du får själv välja om du vill tillsätta färg till din färdiga uppgift.
Som avslutning får du utvärdera din insats.
Lycka till!

Undervisningsstöd: Lika som bär
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets – och miljöaspekter
- Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp
Centralt innehåll i årskurs 7-9
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Slöjdarbetets olika delar: Idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
Syftet med uppgiften är att lära sig lite om fiberriktning och att få formge med olika verktyg.
Du som lärare får visa eleverna lite om hur man kan skissa tredimensionellt och hur man kan
”läsa av” fiberriktningen innan man skissar upp sitt föremål på träbiten.
För övrigt behövs inga större förberedelser förutom träbitar i lind.
Jag brukar sedan antingen presentera uppgiften på 2 olika sätt.
Antingen så har jag tagit med mig en mängd olika saker där eleven kan välja ett föremål. Eftersom uppgiften går ut på att kopiera någon sak så bör de vara av lagom svårighetsgrad. Du bestämmer men det kan vara prydnadsföremål, leksaker, köksredskap eller andra småprylar från hemmet.
Alternativ nr. två är att eleverna får välja valfri sak i slöjdsalen vilket gärna blir ett verktyg.
Tala om för dem vad som kommer att bedömas och att de därför inte bör ta vare sig en för lätt pryl ej heller för komplicerad.
De måste hålla tiden på 4-5 veckor eller vilket du nu har bestämt passar för just din grupp.
Eleven presenterar skissen i skala 1:1 på det valda föremålet och överför den på träbiten i lind som de får av dig som lärare.
Efter att ha kontursågat ut den ena sidans form får de antingen forma den färdigt eller rita av nästa vy och därefter forma.
Bedömningsmatris: Lika som bär
Formge och.. |
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen med relativt god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen med god användning av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalitet.
|