För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleven ska kopiera något föremål i träslaget lind så likt som möjligt i skala 1:1
Inte mycket mer än att ha lindträ till hands.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift
Du ska välja ett föremål inom ett område som läraren valt ut.
Detta ska du sedan kopiera i trä i skala 1:1 så noggrant du kan genom att välja rätt verktyg,
metoder och tekniker och ev. maskiner.
Innan du börjar så ska du skissa av ditt föremål tredimensionellt i skala 1:1
Du har 4 veckor på dig och du får själv välja om du vill tillsätta färg till din färdiga uppgift.
Som avslutning får du utvärdera din insats.
Lycka till!
Förmågor att utveckla
Centralt innehåll i årskurs 7-9
Syftet med uppgiften är att lära sig lite om fiberriktning och att få formge med olika verktyg.
Du som lärare får visa eleverna lite om hur man kan skissa tredimensionellt och hur man kan
”läsa av” fiberriktningen innan man skissar upp sitt föremål på träbiten.
För övrigt behövs inga större förberedelser förutom träbitar i lind.
Jag brukar sedan antingen presentera uppgiften på 2 olika sätt.
Antingen så har jag tagit med mig en mängd olika saker där eleven kan välja ett föremål. Eftersom uppgiften går ut på att kopiera någon sak så bör de vara av lagom svårighetsgrad. Du bestämmer men det kan vara prydnadsföremål, leksaker, köksredskap eller andra småprylar från hemmet.
Alternativ nr. två är att eleverna får välja valfri sak i slöjdsalen vilket gärna blir ett verktyg.
Tala om för dem vad som kommer att bedömas och att de därför inte bör ta vare sig en för lätt pryl ej heller för komplicerad.
De måste hålla tiden på 4-5 veckor eller vilket du nu har bestämt passar för just din grupp.
Eleven presenterar skissen i skala 1:1 på det valda föremålet och överför den på träbiten i lind som de får av dig som lärare.
Efter att ha kontursågat ut den ena sidans form får de antingen forma den färdigt eller rita av nästa vy och därefter forma.
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision. |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |
Reflektera över.. | Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |