- Snabbfakta
- Liten staty
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Trä och metall
- Förmåga
- Formge och.., Tolka slöjdföremåls..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Tolka uttryck
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens uttrycksformer
- Tid
- 2-3 v.
- Material
- Metalltråd 2 mm, intressanta olika träslag i mindre bitar
- Uppgift
Utifrån två valfria träbitar och valfri metalltråd får eleven formge en liten bordsstaty med uppgiften att tolka in sig själv på något sätt
- Förberedelser
- En låda med många "större" klossar att välja bland
- Erbjud olika 2 mm metalltrådar, t.ex. rostfritt, koppar, galvaniserad, eller oxiderad svart tråd
- En låda med tunnare "vackrare" (olika träslag) små träbitar .

- Elevuppgift
- Liten staty
Du får lära dig:
- Hur man kan tolka något, t.ex. sig själv
- Böja metalltråd med lämpliga verktyg och metoder
- Lite om olika metaller och olika träslag
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete
- Hur väl du kan tolka ett slöjdföremåls uttryck och resonera kring detta
Uppgift:
Läraren kommer att gå igenom begreppet tolka. Vad är det och hur kan man i ett föremål tolka in något av sig själv t.ex.?
Därefter ska du välja 1 bottenkloss, 1 tunnare bit trä i något intressant träslag och 1 metalltråd som är 10 cm lång och 2 mm tjock .
Du ska nu fundera ut ett lämpligt sätt att tolka in dig själv i den lilla staty du ska skapa.
Förslagsvis skissar du först fram en idé där den större träbiten får vara längst underst. (basen)
Metalltråden får sträcka sig mellan träbitarna med en form som du arbetar fram med olika verktyg och metoder.
Till sist kan du med någon handsåg såga ut en lämplig form i den tunnare träbiten.
Någonstans i träbitarna och metalltråden ska du försöka tolka in dig själv så att en liten staty tar form.
Lämpligt är att borra hål för metalltråden i samma storlek som metalltrådens tjocklek. (2mm)
Var noggrann med både verktygsval, finnish och funktion.
På något sätt ska du avsluta med att motivera din tolkning för läraren.

Undervisningsstöd: Liten staty
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
- Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck
Centralt innehåll i årskurs 4-6
- Metall, textil och trä. Materialens egenskaper, deras användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material. Hur material kan kombineras med digital teknik.
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Hur olika kombinationer av färg, form och material påverkar slöjdföremåls estetiska uttryck.
Denna uppgift togs fram för grupp i år 6 då jag hade vikarie i tre veckor. Jag ville kunna förbereda okomplicerade instruktioner för vikarien och samtidigt kunna bedöma några kunskapskrav utan att jag varit närvarande genom processen.
Jag förberedde genom att såga upp en mängd klossar i storleken av ca 6 x 8 cm till baskloss. Till toppbitar valde jag tunnare bitar i olika träslag med vacker textur. Därefter fick eleverna plocka en bit från var låda. Vidare valde de 10 cm av någon 2 mm tjock metalltråd.
Läraren bör prata om vad att tolka innebär? Hur kan man tolka in sig själv i ett föremål? Prata om intressen, familj, ägodelar, favoritmusik/artister/färger/maträtter etc. Det kan även gälla abstrakta egenskaper som att ha ett stort hjärta eller att man är blyg?
Tanken är då att man i den tunnare biten kan såga ut något som representerar sig själv.
Gå igenom fiberriktning då tunnare trä lätt kan gå sönder om man sågar och filar smala detaljer.
Prata om lämliga sågar med tunna sågblad, visa böjtången och kanske olika runda föremål att böja runt
så att det blir mjuka och behagliga böjformer att titta på.
Berätta att man bör vara nogrann med finnish/yta och ska man borra hål för metalltråden innan eller efter man formar träbitarna?
Vi borrade med skruvdragare men se upp! En 2 mm borr går lätt sönder!
Ska man måla eller inte? Läraren kan bestämma men försök få elever att uppskatta träets vackra textur framför färg som de annars oftast väljer.
Till sist fick eleverna kortfattat motivera sin form och hur den kunde kopplas/tolkas till eleven själv. Det kan man göra muntligt eller i skrift.
Bedömningsmatris: Liten staty
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Formge och.. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
Tolka slöjdföremåls.. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang om symboler, färg, form och material.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang om symboler, färg, form och material.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang om symboler, färg, form och material.
|