Skriv ut

Undervisningsstöd: Ljusstake för 4 ljus

Förmågor att utveckla:

  • Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
  • Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet

 
  Centralt innehåll i årskurs 7-9

  • Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
  • Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning samt ref­lektion över arbetsprocessen och resultatet.
    Hur delarna i arbets­processen samverkar och påverkar resultatet.
  • Hur färg, form och material kan kombineras för att skapa personliga uttryck i egna slöjdföremål.

                                  

Denna uppgift får fungera som en förberedelse för arbetslivet där
man inte sällan får bestämda uppgifter att utföra av arbetsgivaren!

Eleven får nu alltså till uppdrag att tillverka en ljusstake för 4 ljus. Inte fem eller tre utan just fyra!
Diskutera dock gärna hur en sådan kan se ut. Måste den se ut som en adventsstake?
Den bilden har nog de flesta kanske?
Låt formgivandet ta tid. Inspirera eleverna till att vara lite wild and crazy och tänka utanför boxen.
När idén har blivit tillräckligt ”vild” så kan man börja skala ner ambitionerna och landa i något intressant. Sedan är även det enkla och stilrena att uppskatta. Det finns inget fint eller fult – bara noggrant eller slarvigt utfört!

Glöm dock inte att tala om vikten av att ljusstaken ska vara säker då det är eld inblandat.