- Snabbfakta
- Ljusstake för 4 ljus
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Formge och.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utveckla idéer..
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- ca 8 v.
- Material
- Trä eller metall samt kompletterande material
- Uppgift
Eleven ska i valfritt material tillverka en ljusstake för 4 ljus.
Lämpligt kan vara trä eller metall (eller i kombination?) men kanske med detaljer i andra material.
Den kan stå eller hänga och form, funktion och kvalitet bör hänga ihop.
- Förberedelser
Inga speciella mer än förutsättingarna i dokumentet Elevuppgift.
- Elevuppgift
- Ljusstake för 4 ljus
Du får lära dig:
- Att utveckla idéer
- Hur form, funktion och kvalitet kan och bör samverka
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan utveckla idéer utifrån inspirationskällor
Uppgift:
Du ska formge och tillverka en ljusstake för 4 ljus.
Det kan vara värmeljus, långa ljus eller en kombination.
Den kan hänga på väggen eller stå på bordet. Ljusstaken ska vara säker att använda och intressant att se på.
Samtidigt ska den vara av god kvalitet så att den håller och är säker att använda.
Använd vilka material du vill men gör det inte för komplicerat för dig så att du går över tiden.
Undervisningsstöd: Ljusstake för 4 ljus
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
Centralt innehåll i årskurs 7-9
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning samt reflektion över arbetsprocessen och resultatet.
Hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Hur färg, form och material kan kombineras för att skapa personliga uttryck i egna slöjdföremål.
Denna uppgift får fungera som en förberedelse för arbetslivet där
man inte sällan får bestämda uppgifter att utföra av arbetsgivaren!
Eleven får nu alltså till uppdrag att tillverka en ljusstake för 4 ljus. Inte fem eller tre utan just fyra!
Diskutera dock gärna hur en sådan kan se ut. Måste den se ut som en adventsstake?
Den bilden har nog de flesta kanske?
Låt formgivandet ta tid. Inspirera eleverna till att vara lite wild and crazy och tänka utanför boxen.
När idén har blivit tillräckligt ”vild” så kan man börja skala ner ambitionerna och landa i något intressant. Sedan är även det enkla och stilrena att uppskatta. Det finns inget fint eller fult – bara noggrant eller slarvigt utfört!
Glöm dock inte att tala om vikten av att ljusstaken ska vara säker då det är eld inblandat.
Bedömningsmatris: Ljusstake för 4 ljus
Formge och.. |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|