- Snabbfakta
- Logotype
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Välja handlingsalternativ.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- ca 6 v.
- Material
- Trä, metall, bonoplex, horn el. ben
- Uppgift
Eleverna designar en egen logotype/ett varumärke/symbol som på något sätt personifierar dem själva.
"Loggan" kan sedan användas vidare i t.ex. ämnet bild för att trycka designen som screentryck på
dokument, bilder eller andra material.
- Förberedelser
Uppgiften blir roligare ju fler olika material man kan erbjuda. Jag tänker på olika vackra träslag,
horn, ben, plast, läder, smidesjärn eller plåt.
- Elevuppgift
- Logotype
Du får lära dig:
- Lite om olika material och dess egenskaper
- Vad en logotype är.
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du bidrar till att arbetsprocessen går framåt.
- Hur väl du kan resonera om arbetsprocessen, resultatet, kvaliteten, uttrycket och miljön.
Uppgift:
Du ska designa och tillverka en logotype (symbol/tecken) som på något sätt personifierar just DIG.
Du skapar ditt egna unika tecken!
Börja med att sätt dig in i vad som skulle kunna känneteckna dig och din personlighet i ett enda tecken/symbol. Det skulle kunna bli ditt varumärke i ett framtida företag, smyckeskollektion, bokmärke eller liknande.
Skissa och fundera över i vilket material eller form du vill illustrera din logotype.
Det finns en mängd olika material som din lärare kan presentera för dig och då gäller det i ett tidigt skede att fundera över om just din form passar för det material du tänkt dig?
Kanske vill du sedan arbeta tredimensionellt eller kanske i en mer ”platt” form?
Ska arbetet mynna ut i ett smycke, en tavla eller i en litet prydnadsföremål?
Lycka till!
Undervisningsstöd: Logotype
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll i årskurs 7-9
- Metall, textil, trä och andra material. Materialens kombinationsmöjligheter med varandra.
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning samt reflektion över arbetsprocessen och resultatet. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Hur färg, form och material kan kombineras för att skapa personliga uttryck i egna slöjdföremål.
Att få tänka ut och skapa sin egen logotype där man uttrycker sin egen personlighet kan nog vara spännande. Den kanske senare även kan följa med under skoltiden och användas i andra sammanhang?
Syftet blir att kläcka idéer, designa och förhoppningsvis stärka självkänslan med något unikt som ingen annan har.
Jag tänker att du som lärare lägger fram och visar upp ett ”smörgåsbord” av olika material.
Det finns t.ex. plast i form av bonoplex, ben, horn, läder och givetvis träslag i kanske exklusivare sorter för de som ska arbeta i mindre föremål som smycken t.ex.
När det gäller metall kan man kanske också här erbjuda ”finare” sådana som tenn, silver eller nysilver om det rör sig om små logotyper.
Som uttrycksformer tänker jag mig just smycken, reliefer eller prydnadsföremål.
Tekniker som då passar kan vara bildhuggning, smide, böjande av plast eller täljning.
Arbetsgång:
Be eleverna att rita/skissa upp sina förslag som ska mynna ut i ett enda. Ta diskussionen om vilket material som kan vara lämpligt. Här kan ju vara ytterst viktigt att prata om fiberriktning och om man vill arbeta tredimensionellt.
Var finns det smala tunna områden och hur bör fiberriktningen löpa just där?
Vidare får eleven rita upp sin form på materialet och börja arbeta sig framåt.
Du som lärare bör se till att ha riktigt fina slippapper till hands för ytbehandlingen och även nålfilar och fina sågblad.
Innan, och sedan även under arbetet, kan eleven få resonera kring hur hen tänkt i val av form, material och kvalitet eftersom detta är ett av de tänkta betygskriterierna som ska bedömas i arbetet.
(Se värderingsunderlag)
Bedömningsmatris: Logotype
Formge och.. |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|