- Snabbfakta
- Luftmaskburk
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Virka
- Förmåga
- Analysera och.., Formge och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Ge omdömen
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- 4 v
- Material
- Garn, virknål, burk, tjockare tyg till kant
- Uppgift
Eleverna ska virka ett luftmasksnöre som sedan limmas på en burk (konserv eller glas) och dekoreras med tyg, pärlor, paljetter etc.
- Förberedelser
Samla ihop och ha ett lager av burkar i olika former och material (glas, metall, plast etc)
Restgarner av olika kvalitete och storlekar samt virknålar.
Visa gärna med en egen burk.

- Elevuppgift
- Luftmaskburk
Du får lära dig:
- Virka luftmaskor
- Att följa en enklare instruktion
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Du ska under 2-3 veckor tillverka ett luftmasksnöre till en pennburk.
Denna ska du sedan limma på en burk som kan vara av metall, glas, kartong, plast eller annant som du kan hitta.
Den färdiga burken kan dekoreras med tyg, pärlor, paljetter m.m.

Undervisningsstöd: Luftmaskburk
Detta är en bra start och slutuppgift där eleverna får prova på tekniken virkning. De får träna koordinationen med att få tråden med på virknålen igenom öglan och få till ett så jämnt snöre som möjligt.
Virkningen tar olika lång tid för eleverna att förstå så jag går runt till eleverna och hjälper dem en till en tills de flesta är igång med tekniken. Första lektionen ska alla försöka virka med virknål medan jag låter vissa elever efter ett tag få virka luftmaskor med fingarna utan virknål för att alla ska få ett snöre till sin burk.
Jag har haft uppgiften tidsbegränsad så att sista lektionstillfället bara har bestått av att limma och dekorera sina burkar och eleverna som blivit helt klara har fått prova på att virka fasta maskor.
Jag visade eleverna denna film och lät de elever som behövde se den mer än en gång få låna slöjdens iPad
https://www.youtube.com/watch?v=PTrVGACJFak
Bedömningsmatris: Luftmaskburk
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Formge och.. |
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
Analysera och.. |
Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|