- Snabbfakta
- Min egen dalahäst
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Formge och.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Välja handlingsalternativ..
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- ca 5 v.
- Material
- Filttyg, lingarn eller bomullsgarn
- Uppgift
Här lär vi oss om svensk hantverkshistoria. Eleverna får kunskaper om dalahästen, tillverkning av dalahästen samt kurbitsmålning. Eleverna lär sig även olika broderistygn samt arbete med ideutveckling och förmågan att tolka. Elevernas uppgift blir att inspireras av den traditionella dalahästen genom att se filmerna och sedan formge en egen dalahäst utifrån val av material, broderistygn och färger.
Se filmen Arbetsprocess film om hur ni går till väga.
- Förberedelser
Inhandla:
- Filttyg i olika färger
- Lingarn eller bomulsgarn (boderigarn)
- Spetsiga broderinålar
- Olika dekorationsband eller spets
- Pärlor
- Knappar
- Elevuppgift
- Min egen dalahäst
Du får lära dig:
- Hantverkshistoria om dalahästen och dess tillverkning
- Vad kurbitsmålningar är
- Olika broderistygn
- Få sätta ord på dina val av färger, material, inspiration och din tolkning
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur väl du bidrar till att arbetsprocessen går framåt.
Uppgift:
Din uppgift blir att inspireras av den traditionella dalahästen och sedan formge en egen dalahäst.
Du kommer att ha tillgång till följande material:
- Filttyg
- Broderigarner
- Spets och band
- Knappar
- Pärlor
Undervisningsstöd: Min egen dalahäst
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
Centralt innehåll i årskurs 4-6:
- Enkla former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Skisser, mönster och arbetsbeskrivningar, hur de kan förstås och följas.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och reflektion över arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
- Hantverk och slöjdtraditioner från olika kulturer som inspirationskällor för det egna skapandet.
- Hur färg, form och material bidrar till olika uttryck hos slöjdföremål.
Lektionsplanering
v1 |
Introdution av uppgiften, pedagogisk planering
- visning av filmerna
- Skiss |
v.2 |
Genomgång av olika broderistygn
Sömnad
|
v.3 |
Sömnad |
v.4 |
Sömnad |
v.5 |
Eleverna sätter ord på sina tolkningar av dalahästen |
Filmtips:
Dalahäst tillverkning
Kurbitsmålning
Arbetsprocess film
Bedömningsmatris: Min egen dalahäst
Formge och.. |
Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|