- Snabbfakta
- Min egen dalahäst
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Formge och.., Tolka slöjdföremåls.., Välja och..
- Kunskapskrav
- Formge, framställa föremål.., Utveckla idéer.., Välja handlingsalternativ.., Tolka uttryck
- Centralt innehåll
- Material och redskap, Slöjdens arbetsprocesser, Slöjdens uttrycksformer, Slöjden i samhället
- Tid
- ca 5 v.
- Material
- Filttyg, lingarn eller bomullsgarn
- Uppgift
Här lär vi oss om svensk hantverkshistoria. Eleverna får kunskaper om dalahästen, tillverkning av dalahästen samt kurbitsmålning. Eleverna lär sig även olika broderistygn samt arbete med ideutveckling och förmågan att tolka. Elevernas uppgift blir att inspireras av den traditionella dalahästen genom att se filmerna och sedan formge en egen dalahäst utifrån val av material, broderistygn och färger.
Se filmen Arbetsprocess film om hur ni går till väga. https://www.youtube.com/watch?v=2oX1A8ybtyM
- Förberedelser
Inhandla:
- Filttyg i olika färger
- Lingarn eller bomulsgarn (boderigarn)
- Spetsiga broderinålar
- Olika dekorationsband eller spets
- Pärlor
- Knappar
- Elevuppgift
- Min egen dalahäst
Du får lära dig:
- Hantverkshistoria om dalahästen och dess tillverkning
- Vad kurbitsmålningar är
- Olika broderistygn
- Få sätta ord på dina val av färger, material, inspiration och din tolkning
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer.
- Hur väl du bidrar till att föreslå handlingsalternativ så att arbetet går framåt.
- Hur väl du kan tolka ett slöjdföremåls uttryck och resonera kring detta.
Uppgift:
Din uppgift blir att inspireras av den traditionella dalahästen och sedan formge en egen dalahäst.
Du kommer att ha tillgång till följande material:
- Filttyg
- Broderigarner
- Spets och band
- Knappar
- Pärlor
Undervisningsstöd: Min egen dalahäst
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
- Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,
- Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.
Centralt innehåll i årskurs 4-6:
- Några former av hantverkstekniker, till exempel virkning och urholkning. Begrepp som används i samband med de olika teknikerna.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg. Hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering av arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
- Hantverk och slöjdtraditioner från olika kulturer som inspirationskällor och förebilder för egna idéer och skapande.
- Hur olika kombinationer av färg, form och material påverkar slöjdföremåls estetiska uttryck.
- Slöjdverksamhetens betydelse för individen och samhället, historiskt och i nutid.
Lektionsplanering
v1 |
Introdution av uppgiften, pedagogisk planering
- visning av filmerna
- Skiss |
v.2 |
Genomgång av olika broderistygn
Sömnad
|
v.3 |
Sömnad |
v.4 |
Sömnad |
v.5 |
Eleverna sätter ord på sina tolkningar av dalahästen |
Filmtips:
Dalahäst tillverkning
Kurbitsmålning
Arbetsprocess film
Olika broderi stygn
Bedömningsmatris: Min egen dalahäst
Formge och.. |
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
Välja och.. |
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial
och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Tolka slöjdföremåls.. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang om symboler, färg, form och material.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang om symboler, färg, form och material.
|
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang om symboler, färg, form och material.
|