För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Här lär vi oss om svensk hantverkshistoria. Eleverna får kunskaper om dalahästen, tillverkning av dalahästen samt kurbitsmålning. Eleverna lär sig även olika broderistygn samt arbete med ideutveckling och förmågan att tolka. Elevernas uppgift blir att inspireras av den traditionella dalahästen genom att se filmerna och sedan formge en egen dalahäst utifrån val av material, broderistygn och färger.
Se filmen Arbetsprocess film om hur ni går till väga. https://www.youtube.com/watch?v=2oX1A8ybtyM
Inhandla:
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Din uppgift blir att inspireras av den traditionella dalahästen och sedan formge en egen dalahäst.
Du kommer att ha tillgång till följande material:
Förmågor att utveckla:
Centralt innehåll i årskurs 4-6:
Lektionsplanering
v1 | Introdution av uppgiften, pedagogisk planering - visning av filmerna - Skiss |
v.2 |
Genomgång av olika broderistygn |
v.3 | Sömnad |
v.4 | Sömnad |
v.5 | Eleverna sätter ord på sina tolkningar av dalahästen |
Filmtips:
Kunskapskrav | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner. |
Välja och.. | Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. |
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |
Tolka slöjdföremåls.. | Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang om symboler, färg, form och material. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då utvecklade resonemang om symboler, färg, form och material. |
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då välutvecklade resonemang om symboler, färg, form och material. |